بررسی تجربی سازه های موثر در تعیین پاداش هیئت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
نمازی, محمدمرادی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در شرکتهای گسترده امروزی، به دلیل تعدد مالکان و سهامداران، نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت توسط سهامداران میسر نیست و گروه مزبور صرفا میتوانند از مزایای حاصله بهره مند گردند. لذا منطقی است که از طریق ایجاد مکانیزمهای نظارتی، درصدد حفظ منافع خود و کنترل بهینه رفتار مدیران استخدامی برآیند. یکی از ابزارهای رایج جهت دستیابی به این مهم، اعطای پاداش به مدیران براساس عملکرد آنان و انگیزش این مباشران، در راستای اهداف شرکت بدان طریق است، که در تئوری نمایندگی بحث میشود.
هدف اصلی از انجام این تحقیق، آزمون تجربی مضامین تئوری نمایندگی به منظور تبیین ادراک بازار سرمایه از عملکرد مدیران و ساز و کارهای بازار در تعیین پاداش هیئت مدیره، براساس اطلاعات کسب شده برای سالهای 1378 تا 1382 از بازار بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در فرایند آزمون، با استفاده از یک مدل رگرسیون خطی، پاداش هیئت مدیره شرکت های انتخابی، با برخی متغیرهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار و حسابداری، ضمن ملحوظ داشتن برخی معیارهای ثابت (غیرمرتبط با عملکرد) نظیر اندازه شرکت و تمرکز مالکیت، مرتبط گردیده است.
یافته ها در سطح کلی شرکتها، حاکی از رابطه معنی داری بین نسبت بازده دارایی ها و تغییرات آن، اندازه شرکت، تمرکز مالکیت و ریسک مالی با پاداش هیئت مدیره است. در سطح صنایع نیز، دو متغیر اندازه شرکت و نسبت بازده دارایی ها، در مقایسه با سایر متغیرهای انتخابی بیشتر مورد استفاده بوده اند. با جایگزین نمودن تغییرات پاداش به جای پاداش، نتایج ضعیف میشود. در این مرحله تنها متغیری که با تغییرات پاداش رابطه معناداری نشان میدهد، نسبت بازده داراییهاست.
کلید واژگان
تئوری نمایندگیمدیریت گرایی
معیارهای ارزیابی عملکرد بر مبنای حسابداری
معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار
محرکهای انگیزشی
هزینه های نمایندگی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2005-06-221384-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد حسابداری دانشگاه شیرازدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران
شاپا
1735-11382538-2519




