نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنمازی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, جوادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:29:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:29:02Z
dc.date.available1399-07-08T22:29:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:29:02Z
dc.date.issued2005-06-22en_US
dc.date.issued1384-04-01fa_IR
dc.date.submitted2005-01-11en_US
dc.date.submitted1383-10-22fa_IR
dc.identifier.citationنمازی, محمد, مرادی, جواد. (1384). بررسی تجربی سازه های موثر در تعیین پاداش هیئت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 3(10), 73-101.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1138
dc.identifier.issn2538-2519
dc.identifier.urihttp://qjma.atu.ac.ir/article_4126.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133513
dc.description.abstractدر شرکتهای گسترده امروزی، به دلیل تعدد مالکان و سهامداران، نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت توسط سهامداران میسر نیست و گروه مزبور صرفا میتوانند از مزایای حاصله بهره مند گردند. لذا منطقی است که از طریق ایجاد مکانیزمهای نظارتی، درصدد حفظ منافع خود و کنترل بهینه رفتار مدیران استخدامی برآیند. یکی از ابزارهای رایج جهت دستیابی به این مهم، اعطای پاداش به مدیران براساس عملکرد آنان و انگیزش این مباشران، در راستای اهداف شرکت بدان طریق است، که در تئوری نمایندگی بحث میشود. هدف اصلی از انجام این تحقیق، آزمون تجربی مضامین تئوری نمایندگی به منظور تبیین ادراک بازار سرمایه از عملکرد مدیران و ساز و کارهای بازار در تعیین پاداش هیئت مدیره، براساس اطلاعات کسب شده برای سالهای 1378 تا 1382 از بازار بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در فرایند آزمون، با استفاده از یک مدل رگرسیون خطی، پاداش هیئت مدیره شرکت های انتخابی، با برخی متغیرهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازار و حسابداری، ضمن ملحوظ داشتن برخی معیارهای ثابت (غیرمرتبط با عملکرد) نظیر اندازه شرکت و تمرکز مالکیت، مرتبط گردیده است. یافته ها در سطح کلی شرکتها، حاکی از رابطه معنی داری بین نسبت بازده دارایی ها و تغییرات آن، اندازه شرکت، تمرکز مالکیت و ریسک مالی با پاداش هیئت مدیره است. در سطح صنایع نیز، دو متغیر اندازه شرکت و نسبت بازده دارایی ها، در مقایسه با سایر متغیرهای انتخابی بیشتر مورد استفاده بوده اند. با جایگزین نمودن تغییرات پاداش به جای پاداش، نتایج ضعیف میشود. در این مرحله تنها متغیری که با تغییرات پاداش رابطه معناداری نشان میدهد، نسبت بازده داراییهاست.fa_IR
dc.format.extent5460
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات تجربی حسابداری مالیfa_IR
dc.relation.ispartofEmpirical Studies in Financial Accountingen_US
dc.subjectتئوری نمایندگیfa_IR
dc.subjectمدیریت گراییfa_IR
dc.subjectمعیارهای ارزیابی عملکرد بر مبنای حسابداریfa_IR
dc.subjectمعیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر بازارfa_IR
dc.subjectمحرکهای انگیزشیfa_IR
dc.subjectهزینه های نمایندگیfa_IR
dc.titleبررسی تجربی سازه های موثر در تعیین پاداش هیئت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد حسابداری دانشگاه شیرازfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهرانfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue10
dc.citation.spage73
dc.citation.epage101


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد