گونه شناسی بن مایه های دیداری و شنیداری در رسانة بازی دیجیتال
(ندگان)پدیدآور
طاهری, صدرالدینمصطفوی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازیهای دیجیتال نقطة تلاقی شمار بسیاری از هنرها همچون ادبیات، نقاشی، معماری، سینما، پویانمایی، موسیقی و ... در یک رسانة هنری هستند. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی و با هدف توسعهای نگاشته شده و یافتههای کیفی آن به شیوة اسنادی دادهاندوزی شدهاند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت ویژگیهایی از بازیهای دیجیتال است که از طریق دیدن و شنیدن بر مخاطب تأثیر میگذارند. این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که به طور عام چه گونههایی از بنمایههای دیداری و شنیداری در رسانة بازی دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند. پژوهشگران حوزة مطالعات بازی به وجود سه سبک دیداری سبکوار، انتزاعی و واقعگرا در بازیهای دیجیتال اشاره میکنند. مهمترین دستههای طراحی بنمایههای دیداری در بازیهای دیجیتال را میتوان طراحی شخصیت، طراحی لوازم، طراحی محیط بازی و طراحی جلوههای دیداری دانست. همچنین، صداهای موجود در بازیهای دیجیتال را میتوان به دو دستة صداهای پویا و غیرپویا تقسیمبندی کرد. صدا در بازی دیجیتال ذات تعاملی دارد و عاملیت بازیکن در همة مراحل بازی مهم است. عناصر پنجگانة شنیداری در بازیهای دیجیتال شامل دیالوگ، عناصر شنیداری غیرکلامی، جلوههای شنیداری، صداهای محیطی و موسیقی هستند. راز آفرینش یک بازی دیجیتال نیرومند و موفق در جذب مخاطب را میتوان در شناخت دقیق این بنمایهها دانست. در باب آیندة بنمایههای دیداری رسانة بازی دیجیتال معمولاً از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سخن میرود. یکی از مواردی که در آینده در زمینة بنمایههای شنیداری بازی رخ خواهد داد، به احتمال گسترش استفاده از موسیقی روندی یا موسیقی زایا در بازیهای دیجیتال است.
کلید واژگان
بازی دیجیتالگونه شناسی
بن مایه های دیداری
بن مایه های شنیداری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
عضو هیاتعلمی دانشگاه هنر اصفهان.دانشآموخته کارشناسیارشد پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
شاپا
1022-71802645-3797




