نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری, صدرالدینfa_IR
dc.contributor.authorمصطفوی, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:28:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:28:30Z
dc.date.available1399-07-08T22:28:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:28:30Z
dc.date.issued2020-05-21en_US
dc.date.issued1399-03-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-19en_US
dc.date.submitted1398-09-28fa_IR
dc.identifier.citationطاهری, صدرالدین, مصطفوی, احمد. (1399). گونه شناسی بن مایه های دیداری و شنیداری در رسانة بازی دیجیتال. فصلنامه رسانه, 31(1), 123-146.fa_IR
dc.identifier.issn1022-7180
dc.identifier.issn2645-3797
dc.identifier.urihttp://qjmn.farhang.gov.ir/article_108162.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133306
dc.description.abstractبازی‌های دیجیتال نقطة تلاقی شمار بسیاری از هنر‌ها همچون ادبیات، نقاشی، معماری، سینما، پویانمایی، موسیقی و ... در یک رسانة هنری هستند. این مقاله با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی و تطبیقی و با هدف توسعه‌ای نگاشته شده و یافته‌های کیفی آن به شیوة اسنادی داده‌اندوزی شده‌اند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت ویژگی‌هایی از بازی‌های دیجیتال است که از طریق دیدن و شنیدن بر مخاطب تأثیر می‌گذارند. این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که به ‌طور عام چه گونه‌هایی از بن‌مایه‌های دیداری و شنیداری در رسانة بازی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. پژوهشگران حوزة مطالعات بازی به وجود سه سبک دیداری سبک‌وار، انتزاعی و واقع‌گرا در بازی‌های دیجیتال اشاره می‌کنند. مهم‌ترین دسته‌های طراحی بن‌مایه‌های دیداری در بازی‌های دیجیتال را می‌توان طراحی شخصیت، طراحی لوازم، طراحی محیط بازی و طراحی جلوه‌های دیداری دانست. همچنین، صداهای موجود در بازی‌های دیجیتال را می‌توان به دو دستة صداهای پویا و غیرپویا تقسیم‌بندی کرد. صدا در بازی دیجیتال ذات تعاملی دارد و عاملیت بازیکن در همة مراحل بازی مهم است. عناصر پنج‌گانة شنیداری در بازی‌های دیجیتال شامل دیالوگ، عناصر شنیداری غیرکلامی، جلوه‌های شنیداری، صداهای محیطی و موسیقی هستند. راز آفرینش یک بازی دیجیتال نیرومند و موفق در جذب مخاطب را می‌توان در شناخت دقیق این بن‌مایه‌ها دانست. در باب آیندة بن‌مایه‌های دیداری رسانة بازی دیجیتال معمولاً از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سخن می‌رود. یکی از مواردی که در آینده در زمینة بن‌مایه‌های شنیداری بازی رخ خواهد داد، به احتمال گسترش استفاده از موسیقی روندی یا موسیقی زایا در بازی‌های دیجیتال است.<br />fa_IR
dc.format.extent571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه رسانهfa_IR
dc.relation.ispartofRasanehen_US
dc.subjectبازی دیجیتالfa_IR
dc.subjectگونه شناسیfa_IR
dc.subjectبن مایه های دیداریfa_IR
dc.subjectبن مایه های شنیداریfa_IR
dc.titleگونه شناسی بن مایه های دیداری و شنیداری در رسانة بازی دیجیتالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیات‌علمی دانشگاه هنر اصفهان.fa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر، دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.fa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue1
dc.citation.spage123
dc.citation.epage146
nlai.contributor.orcid0000-0003-2507-7533


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد