تحلیل گفتمان متون چند وجهی: بررسی موردی بیلبوردهای تبلیغاتی بانکداری
(ندگان)پدیدآور
صراحی, محمدامینمولایی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهت انتقال معنا، علاوه بر کلام از وجههای مختلفی استفاده میشود. بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی، یکی از ابزارهای مهم و رایج انتقال پیام هستند که با بهرهگیری از عوامل و عناصر کلامی و دیداری مناسب، متونی چندوجهی را به وجود میآورند. هدف این تحقیق، تحلیل گفتمان چندوجهی بیلبوردهای تبلیغاتی بانکها در چارچوب الگوی پیشنهادی (چیونگ2004) است. روش آن از نوع کیفی و توصیفی ـ تحلیلی است. دادههای این مطالعه، شامل 40 بیلبورد تبلیغاتی بانکها و مؤسسههای مالی ایران است که از منابع گوناگونی از جمله بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرها، آرشیو بانکها و نیز اینترنت گردآوری شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد بعضی از مؤلفههای ساختار عمومی متون چندوجهی، همچون خبر اصلی و مکان توجه، عوامل تأثیرگذار در جذب مشتری هستند. بیشتر بیلبوردهای تبلیغاتی مورد مطالعه از ارزش متنی پایین برخوردار بودند که نشان از نوشتاری بودن متن دارد؛ لذا مشتری در حالت اجباری به قبول یا رد تبلیغ قرار نمیگیرد. بر اساس ساختار سهتایی، یعنی ارتباط میان گرایش به متنیت (CP)، فضای تفسیری (IS) و جوشش معنایی (SE) نیز مشخص شد حدود 90درصد بیلبوردها فضای تفسیری و معنایی بالایی دارند.
کلید واژگان
تحلیل گفتمانوجه
چندوجهیت
گرایش به متنیت
بیلبوردهای تبلیغاتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه گیلاندانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده
شاپا
1022-71802645-3797




