بررسی دیدگاه کاربران کتابخانة ملی ایران در زمینة ظرفیتهای آموزشی پیامرسان تلگرام در ایران نوشتة پروین احمدی داود آقارفیعی فریده وزیری هشی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی ظرفیتهای آموزشی پیامرسان " تلگرام“ بود. روش تحقیق توصیفی/ پیمایشی است و از حیث هدف، تحقیق کاربردی محسوب میشود. جامعة آماری این پژوهش را اعضاء کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران تشکیل میدهند و نمونة آماری نیز از اعضاء کتابخانة ملی انتخاب شدهاند. از میان 1500 نفر ظرفیت کتابخانة ملی، بر طبق فرمول کوکران (Cochran Formula) با خطای 5درصد، 305 نمونه حاصل شد و طی 5 روز در 5 تالار اصلی کتابخانه ملی، (تالارهای ابن ندیم (مرجع و کتاب شناسی)، رازی (علوم و فنون)، ابن سینا (علوم انسانی)، فارابی(علوم اجتماعی و هنر) و کتابخانه عمومی)، 226 پرسشنامه قابل بررسی بازگشت و کاربران به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که میان مقطع تحصیلی و رشتة تحصیلی با متغیر اعتقاد به ظرفیتهای آموزشی تلگرام رابطة معناداری وجود ندارد، ولی میان جنسیت و استفادة آموزشی از تلگرام رابطه وجود دارد و دیدگاه جنس مؤنث در زمینة مصرف آموزشی از تلگرام مساعدتر است. همچنین نتایج نشان داد که شبکة مجازی تلگرام، فرصت مناسبی را برای پیگیری " آموزش“ در ایران فراهم کرده است و با توجه به میانگین به دست آمده در محاسبات (76/3) آزمودنیهای مایل به استفاده از این شبکه در فعالیتهای علمی خود هستند و میتوان آیندة مطلوبی را برای استفادة آموزشی از این رسانه متصور بود که باید در این زمینه آموزشهای لازم را ارائه کرد.
کلید واژگان
پیامرسانهای تلفن همراهظرفیتهای آموزشی
پیامرسان تلگرام
ایران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




