بررسی اهداف و انگیزههای دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی (مطالعه موردی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی)/ نوشته : مهدی معینی کیا , عادل زاهد بابلان , ابراهیم آریانی و علی خالق خواه
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
 یکی از تأثیرگذارترین سرویسهای ارائه شده در اینترنت شبکههای اجتماعی مجازی است. ازاینرو تحقیق حاضر با هدف بررسی اهداف و انگیزة دانشجویان از کاربست شبکههای اجتماعی مجازی و مطالعة مقایسهای آنها انجام گرفت. روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی؛ از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی 1393ـ1392، با حجم تقریبی20 هزار نفر تشکیل میداد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه  به مدل کرجسیـ مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α ؛ قریب به 377 نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد 308 پرسشنامه قابل تحلیل بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامة محقق ساختة شبکههای اجتماعی مجازی (با پایایی 66/0 = α)، استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری spss20 و آزمونهای موزس، یومانویتنی، جانخیر، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام گرفت. نتایج نشان داد از مجموع دانشجویان مورد بررسی 6/28درصد، بهصورت روزانه از شبکههای مجازی استفاده میکنند. 39درصد بهصورت متوسط، روزانه حداقل مدت یک ساعت و 9/16درصد روزانه دو ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. 8/81 درصد دانشجویان حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی مجازی عضو هستند. از بین شبکههای اجتماعی مختلف، فیسبوک با 88/63درصد بیشترین کاربر را دارد. کاربست شبکههای اجتماعی مجازی عمومی با هدف تعامل با دوستان برابر با 8/58درصد بیشترین درصد و کاربست اینگونه جوامع مجازی با هدف انجام کارهای پنهانی و خصوصی با 5/5درصد کمترین درصد را به خود اختصاص دادهاند. در دانشجویان مذکر بالاترین درصد مربوط به استفاده از شبکههای مجازی تخصصی و عمومی برای فعالیتهای علمی و پژوهشی و بعد از آن برای فعالیتهای سرگرمی است. در دانشجویان دختر بالاترین درصد استفاده از شبکهها با هدف سرگرمی و بعد از آن فعالیتهای علمی و پژوهشی است. دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند و دانشجویان دختر و پسر از نظر نوع کاربست شبکههای اجتماعی با یکدیگر دارای تفاوت معنیدار هستند. دانشجویان دارای عملکرد تحصیلی مختلف (خوب، متوسط و ضعیف)، از لحاظ میزان استفاده و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی باهم تفاوت معنیدار ندارند و در نهایت هرچه میزان آگاهی از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشجویان بیشتر باشد، به همان اندازه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی نیز بیشتر است و بالعکس.
کلید واژگان
ابزارهای اینترنتیشبکههای اجتماعی مجازی
تحصیلات تکمیلی
دانشجویان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




