مطالعة تطبیقی شیوههای تأمین مالی سازمانهای رسانهای رادیویی و تلویزیونی عمومی و تحت مالکیت دولتی در دنیا/ نوشته : سیاوش صلواتیان و مهدی محسنی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوههای تأمین مالی سازمانهای رسانهای رادیویی و تلویزیونی عمومی و تحت مالکیت دولتی در دنیا صورت پذیرفت. در این پژوهش به مطالعه تطبیقی 58 سازمان رسانهای رادیویی و تلویزیونی در 49 کشور جهان اقدام شد. اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه تطبیقی از طریق بررسی وبگاه، گزارشها و عملکردهای مالی، یادداشتها و تحلیلیهای مرتبط با این سازمانها بهدست آمد. در این بررسی، 17 شیوة تأمین مالی احصا و سپس این شیوهها در 9 دسته تقسیمبندی شد. این 9 دسته شامل "بودجة دریافتی از جانب دولت“، " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“، "پخش تبلیغات بازرگانی“، " کمک از طرف افراد، مجموعهها و نهادها“، "دریافت حق اشتراک“، "جذب حامیان مالی“، "مالیات بهشیوههای مختلف“، "فروش محصولات و خدمات“ و "سایر“ بود. از بین این 9 دسته، "پخش تبلیغات بازرگانی“ با 26/63درصد بیشترین استفاده را در میان این سازمانهای رسانهای به خود اختصاص داد و سپس دستههای " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“ با 2/61درصد و "بودجة دولتی“ با 9/44درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتند. همچنین در این بررسی مشخص شد تفاوت مهمی در خصوص شیوههای تأمین مالی بین سازمانهای رسانهای در کشورهای اروپایی و غیراروپایی وجود دارد. در کشورهای اروپایی بهترتیب " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“، "پخش تبلیغات بازرگانی“ و "بودجة دولتی“ بیشترین استفاده را داشتند؛ در حالیکه در کشورهای غیراروپایی، ترتیب کاملاً برعکس بود.
کلید واژگان
سازمانهای رسانهای عمومیسازمانهای رسانهای تحت مالکیت دولتی
اقتصاد رسانه
شیوههای تأمین مالی
درآمدزایی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




