• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 26, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 26, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعة تطبیقی شیوه‌های تأمین مالی سازمان‌های رسانه‌ای رادیویی و تلویزیونی عمومی و تحت مالکیت دولتی در دنیا/ نوشته : سیاوش صلواتیان و مهدی محسنی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    965.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی شیوه‌های تأمین مالی سازمان‌های رسانه‌ای رادیویی و تلویزیونی عمومی و تحت مالکیت دولتی در دنیا صورت پذیرفت. در این پژوهش به مطالعه تطبیقی 58 سازمان رسانه‌ای رادیویی و تلویزیونی در 49 کشور جهان اقدام شد. اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه تطبیقی از طریق بررسی وب‌‌گاه، گزارش‌ها و عملکردهای مالی، یادداشت‌ها و تحلیلی‌های مرتبط با این سازمان‌ها به‌دست آمد. در این بررسی، 17 شیوة تأمین مالی احصا و سپس این شیوه‌ها در 9 دسته تقسیم‌بندی شد. این 9 دسته شامل "بودجة دریافتی از جانب دولت“، " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“، "پخش تبلیغات بازرگانی“، " کمک از طرف افراد، مجموعه‌ها و نهادها“، "دریافت حق اشتراک“، "جذب حامیان مالی“، "مالیات به‌شیوه‌های مختلف“، "فروش محصولات و خدمات“ و "سایر“ بود. از بین این 9 دسته، "پخش تبلیغات بازرگانی“ با 26/63درصد بیشترین استفاده را در میان این سازمان‌های رسانه‌ای به خود اختصاص داد و سپس دسته‌های " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“ با 2/61درصد و "بودجة دولتی“ با 9/44درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین در این بررسی مشخص شد تفاوت مهمی در خصوص شیوه‌های تأمین مالی بین سازمان‌های رسانه‌ای در کشورهای اروپایی و غیراروپایی وجود دارد. در کشورهای اروپایی به‌ترتیب " اخذ هزینة دریافت از مخاطبان“، "پخش تبلیغات بازرگانی“ و "بودجة دولتی“ بیشترین استفاده را داشتند؛ در حالی‌که در کشورهای غیراروپایی، ترتیب کاملاً برعکس بود.
    کلید واژگان
    سازمان‌های رسانه‌ای عمومی
    سازمان‌های رسانه‌ای تحت مالکیت دولتی
    اقتصاد رسانه
    شیوه‌های تأمین مالی
    درآمدزایی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    http://qjmn.farhang.gov.ir/article_51847.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133020

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب