نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت فضای عمومی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبـرگان ارتباطی و مدیـران رسـانه /نوشته : سیدوحید عقیلی و اعظم علی اصفهانی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بیش از سه دهه از انقلاب اسلامیایران میگذرد. افکار عمومی و گسترة همگانی بهعنوان یکی از داراییهای اصلی هر جامعه دستخوش تغییراتی شدهاند. نهادهای خاصی از جمله رسانهها و بهویژه تلویزیون، بهعنوان پرهزینهترین و اصلیترین نهاد فرهنگی کشور در این تغییرات اثرگذار بودهاند. با توجه به اهمیت و اثر نهاد رسانه در این دوران، مسئلة اصلی این پژوهش "بررسی نقش رسانهها و بهطور خاص تلویزیون در ایجاد فضای مفاهمه و گفتمان در جمهوری اسلامی ایران“ است. سؤال اصلی این است که آیا تلویزیون موجب تأثیر در فضای گفتمان و مفاهمه در ایران شدهاست؟ اگر تأثیر داشته این تأثیر در جهت تقویت بوده یا تأثیر؟ مبنای تئوریک، نظریة گسترة همگانی هابرماس است. روش تحقیق، توصیفیـ تحلیلی و توصیفیـ زمینهیابی و روش اجرا، کتابخانهایـ اسنادی، مصاحبه و دلفی است. ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات فیش تحقیق و پرسشنامه است. نتایج نشان میدهد که تلویزیون بر گستره همگانی ایران تأثیری در جهت تقویت دارد. اما شبکههای تلویزیونی نتوانستهاند مسائل ضروری و مبتلا به جامعه را به شایستگی انعکاس دهند و فارغ از سوء گیری به گفتوگوی عقلانی و طرح آزادانه، آگاهانه و نقادانه و منطقی مسائل عمومی بپردازند
کلید واژگان
مدیریت رسانهتلویزیون
هابرماس
حوزه عمومی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




