تجاری سازی نتایج تحقیقات
(ندگان)پدیدآور
فکور, بهمننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تجاریسازی تحقیقات فرآیندی است که دانش تولید شده در دانشگاهها و سازمانهای تحقیقاتی را به محصولات قابل عرضه در بازار یا فرایندهای صنعتی تبیدل میکند. این فرآیند مستلزم همکاری و تعامل جدی مراکز آموزش عالی و سازمانهای تحقیقاتی وابسته به دولت، شرکتهای صنعتی، سازمانهای مالی و سرمایهگذاری، کارآفرینان و افراد علمی میباشد. در بررسیهای به عمل آمده شش عامل کلیدی شامل: تمرکز بر بازار، فرهنگ سازمانی، مدیریت داخلی و سازمانی، مدیریت حقوق مالکیت فکری، شبکهسازی، کارآفرینی و ایجاد کسب و کار، در موفقیت سازمانهای تحقیقاتی عمومی در زمینه تجاریسازی نتایج تحقیقات مؤثر شناخته شده است. این مقاله ضمن مروری بر اهمیت تجاریسازی تحقیقات به فرایند انتقال تکنولوژی از دانشگاه و مکانیسمهای مورد استفاده جهت انتقال و تجاریسازی آن پرداخته است.
کلید واژگان
تجاری سازیانتقال تکنولوژی
دارایی فکری
حق مالکیت فکری
سازمان های تحقیقاتی عمومی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2005-01-201383-11-01




