نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
(ندگان)پدیدآور
فرامرز قراملکی, احدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامتمحور ارایه میکند. طبانگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاههای رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجشگر بر خواستهها، تصمیمها و رفتارهای آدمی تعریف میکند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار میبرد: حد وسط بین افراط و تفریط، حداقل کفایت و نیاز در برخورداری و سنجش بین لذت و رنج حاصل رفتار. وی شناخت عیوب نفس از طریق مراجعه به دیگران و ترغیب آنان به عیبجویی را گام نخست در حفظ سلامت میداند. وضعیت طبیعی انسان، سلامتی است و بیماری نفس به وسیله هوی بر آن عارض میشود. سلامت و بیماری حاصل چالش مستمر بین عقل (عملی) و هوی است. یکی از مبانی نظریه سلامت، تفسیر رازی از لذت است که آن را امر ثانوی و در رفع وضعیت رنجآور تعریف میکند. نظریه سلامت رازی از حیث تحویلینگری (یک، تحویل سلامت انسان به سلامت نفس، تحویل سلامت نفس به سلامت روانشناختی در مفهوم روانشناسان سلبگرا)، فردگرایی افراطی و غفلت از مدخلیت زندگی اجتماعی در سلامت، حداقلگرایی در مؤلفههای سلامت روان، قابل نقد است.
کلید واژگان
طب روحانیسلامت نفس
رذایل اخلاقی
روانشناسی مثبتگرا
عقل عملی
هوی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01




