دوره 7, شماره 24
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
جایگاه تعالیم وحیانی در تبیین وجودی انسان نزد ملاصدرا
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2011-02-20)اغلب معارف وحیانی در فلسفه به مثابه فرع و مؤید لحاظ میشود، اما در حکمت متعالیه این معارف از آغاز تا انجام به عنوان رکن پژوهش، فیلسوف را همراهی میکند. حکیمِ حکمت متعالیه گاهی در طرح مسأله، زمانی در برهان و برخی مواقع ...
-
دین انسانی یا انسان دینی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2011-02-20)محوریترین مسأله در ادیان آسمانی رابطه انسان و خدا یا دین و انسان است. وجه غالب در جهانبینی دینی آن است که دین برای انسان آمده و آنچه خواسته شده «انسانِ دینی» است. سیطره نگرش انسان محوری در غرب برخی متفکران را بر آن داشت ...
-
چیستی انسان شناسی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2011-02-20)انسانشناسی یکی از مهمترین دانشهای الهی و بشری است که در حوزه معارف بشری و دینی تأثیر به سزایی دارد. تحلیل چیستی انسانشناسی بر پایه پیشینه، تعریف، ضرورت و انواع آن صورت میپذیرد. مطلب قابل توجه اینکه انسانشناسی دارای ...
-
نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2011-02-20)محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامتمحور ارایه میکند. طبانگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاههای رقیب ...
-
پژوهشی در باب ولایت تکوینی انسان از دیدگاه قرآن
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2011-02-20)روح انسان توانایی آن را دارد که از طریق یک سلسله ریاضتها، دست به اعمال خارقالعادهای بزند که به هیچوجه نمیتوان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند. ریاضتها از نظر اسلام ...



