• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خواندن با/برای کودکان: مطالعه موردی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی شهرستان بابل

    (ندگان)پدیدآور
    مقدس‌زاده, حسنرئیسی, فرزانهصفاهیه, هاجر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    272.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: کودکان به عنوان آینده سازان جامعه نیاز به مهارت­های مختلفی دارند که می­توان از راه خواندن کتاب­های ارزشمند، این مهارت­ها را به آنها آموزش داد. هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی روش مناسب خواندن برای کودکان (خواندن با کودکان یا برای کودکان) است. روش/ مواد: روش تحقیق، توصیفی از نوع کیفی است و به روش علی- مقایسه­ای و از طریق مصاحبه انجام شده است. در این پژوهش، تعداد 25 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی یک مدرسه دخترانه در شهر بابل به عنوان نمونه انتخاب شدند. کتاب "ایوانی رو به جاده" به پنج روش برای آنها خوانده شد. در هر روش پس از پایان داستان، مصاحبه­ای کوتاه در قالب یک گفتگوی دوستانه توسط مربی با کودکان انجام گرفت و داده­های مستخرج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد که در میان پنج روش مورد استفاده خواندن مربی همراه کودکان به صورت انفرادی بالاترین میزان درک پیام توسط دانش‌آموزان را داشته است. علاوه بر آن اکثر دانش آموزان تمایل داشته­اند که خواندن به صورت گروهی و توسط خودشان انجام گیرد. اکثر کودکان تمایل دارند خواندن توسط پدر و مادرشان انجام شود. نتایج: کودکان به فعالیت­های گروهی و خواندن و قصه­گویی در گروه به ویژه توسط خودشان علاقه بیشتری داشته­اند. بنابراین می­توان با برنامه­ریزی دقیق، ایجاد عادت به خواندن را از بنیاد خانواده پایه­گذاری کرد و بعد در محیط­های عمومی با ایجاد گروه­های کتابخوانی و قصه­گویی؛ این امر را در آنها نهادینه نمود. کاربردهای احتمالی: نتایج و یافته­های این پژوهش می­تواند به اولیا، مدیران آموزش و پرورش و کتابخانه­ها در برنامه­ریزی دقیق برای ایجاد عادت به خواندن در کودکان کمک شایانی کند. ارزش/اصالت: با توجه به اهمیت خواندن با کودکان و یا برای کودکان در ایجاد عادت به خواندن، و از آن­جایی که تاکنون پژوهش خاصی در این زمینه انجام نشده، پژوهش حاضر هم نوآوری لازم را دارد و هم انجام آن ضروری به نظر  می­رسد.
    کلید واژگان
    خواندن
    قصه‌‌گویی
    دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی
    شهرستان بابل

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    شیراز
    شیراز
    شیراز

    شاپا
    2588-4948
    URI
    http://readingj.uok.ac.ir/article_53836.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126793

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب