فصلنامه پژوهش های خواندن
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
An investigation of reciprocal teaching on EFL learner's reading comprehension
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2018-02-20)Purpose: This study investigated the effects of reciprocal teaching on the English reading comprehension and metacognitive reading strategies of Iranian pre-university learners in a reading comprehension classroom. Method: ...
-
هنجاریابی آزمون شناسایی حرف- کلمه در دانشآموزان شهرستان ایلام
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2018-02-20)هدف: هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی نسخۀ فارسی آزمون شناسایی حرف- کلمه است. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع آزمون سازی است که ویژگیهای روانسنجی حرف-کلمه در میان دانشآموزان شهرستان ایلام را مورد بررسی قرار ...
-
روند تغییرات علاقه به خواندن و فعالیتهای خارج از مدرسه دانشآموزان پایه چهارم و بررسی نقش آنها در عملکرد خواندن دانشآموزان برپایه دادههای مطالعات طولی پرلز طی دوره های 2001 الی 2011
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2018-02-20)زمینه: در این مطالعه روند تغییرات و نقش متغیرهای علاقه به خواندن و فعالیتهای خواندن خارج از مدرسه برعملکرد دانشآموزان پایۀ چهارم کشور در سه مطالعۀ بینالمللی انجام شده (پرلز) در سالهای 2001، 2006 و 2011 بررسی شده است. ...
-
رویکردهای سرگرمی محور به ترویج و معرفی کتاب: مطالعه موردی برنامه کتابباز
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2018-02-20)هدف: انجام این پژوهش با هدف تحلیل برنامه کتابباز به عنوان یکی از اولین برنامههای روتین تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه کتاب و کتابخوانی است. دلیل انتخاب این برنامه توجه به سرگرمی و نشاط در معرفی و ترویج کتاب و ...
-
اعتباریابی پرسشنامه انگیزه خواندن (MRQ) در میان دانشآموزان دبستانی
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2018-02-20)زمینه: انگیزه خواندن بر پیشرفت در خواندن و برون دادهای رفتاری آن تکیه دارد. انگیزه خواندن در واقع آمادگی با دوام یک فرد برای آغاز فعالیتهای خواندن است. هدف: اعتباریابی پرسشنامهی انگیزه خواندن در میان دانشآموزن دبستانی ...
-
بازنمایی خواندن در آثار یک نویسنده: مطالعه موردی داستانهای مصطفی مستور
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)هدف: هدف از نگارش این مقاله بیان نمونههایی از مصادیق خواندن در آثار یک نویسندهی ایرانی – مصطفی مستور - و بررسی جایگاه خواندن در آثار وی است. روش: این مقاله به شیوهی کتابخانهای و با نقل شواهد از متن داستانهای نویسنده ...
-
Normal and Abnormal Reading: Phonology and Dyslexia
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)Background:In this article we review some experimental, modeling, and neuropsychological findings on normal and abnormal reading. We mainly focus on single word reading as a mature area in scientific studies of reading. ...
-
ضرورت تأسیس و انتشار مجله علمی در حوزه خواندن
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)
-
بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی خانواده بر خواندن فرزندان
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)چکیده زمینه: سرمایه اجتماعی خانواده عاملی در جهت رشد و پیشرفت اجتماعی و ارتقای سرمایه انسانی فرزندان است. علاوه بر این، خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی نقش مهمی در نهادینه کردن امر خواندن در فرزندان ایفا میکند. با ...
-
تأملی تاریخی- جامعه شناختی در خواندن به مثابه امری پروبلماتیک
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)زمینه: تامل نظری ما در این مقاله بر این گزاره اصلی بنیان نهاده شده است که «ناپروبلماتیک بودن» امر خواندن نسبتی مستقیم و هم افزا با بازی «شکل» و «زندگی» در جامعه ایرانی دارد. در حقیقت ادعای ما این است که در این جغرافیای ...
-
خواندن به مثابه یک مهارت راهبردمحور: حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران
(دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan, 2017-11-22)زمینه: خواندن به مثابه یکی از مهارتهای مهم سوادآموزی در سه دهه اخیر با حجم قابلتوجهی از پژوهشها همراه بوده است. به استناد این پژوهشها، تقویت و بهرهگیری موثر از این مهارت در گرو تسلط فراگیر بر راهبردهایی است که سهم ...



