غایات اخلاقی در قرآن کریم
(ندگان)پدیدآور
موسوی پور, سید محمد حسینکرمی پور, آرزونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ارکان رکین نظام اخلاقی «غایت اخلاقی» است. غایت در حقیقت چیزی است که فعل در نهایت به آن منتهی میشود. در واقع انسان هر فعلی از جمله فعل اخلاقی را برای رسیدن به غایاتی انجام میدهد. برخی اندیشمندان غربی و ارسطوشناسان معاصر ضمن برشمردن بخشی از فضائل اصلی و غایات حقیقی در میان سایر مکاتب اخلاقی، بر این باورند که اولاً غایت اخلاقی نقش مهمی در شناخت، تبیین، ارزیابی و داوری نسبت به گزارههای اخلاقی، نظریات اخلاقی و افعال و رفتار اخلاقی انسانها دارد و ثانیاً کاملترین، جامعترین و حقیقی-ترین خیر و غایت اخلاقی صرفاً در ادیان توحیدی به بشر معرفی شده است. به نظر آنان، «قرب الهی» یا نظریه قرب، دربردارندهی تمام غایات مثبت بشر و در عین حال آخرین و منحصر بفردترین غایتی است که تضمین کننده سعادت بشر در دنیا و جهان آخرت است. کسی که به این غایت دست یابد، به دلیل اتصالش به غایةالغایات، طبعاً غایات دیگر را هم در اختیار خود دارد و از فروغلطیدن در سایر غایات نسبی برحذر داشته خواهد شد. نگارنده در این مقاله به روش توصیفی_تحلیلی و کتابخانهای در صدد است که این غایات اخلاقی را با توجه به منبع معرفتی وحی و قرآن کریم در سه دسته مقدمانی، میانی و نهایی مورد بررسی قرار دهد. انسان برای نیل به غایت نهایی سلسلهای از اهداف و غایات را تشکیل میدهد که هرکدام به نوبه خود برای غایت برتر هستند، با دستیافتن به غایات مقدماتی و میانی راه تکامل را طی کرده، متعالیتر شده و مقرب درگاه حق میگردد
کلید واژگان
غایتغایات
غایت اخلاقی
قرآن کریم
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
سازمان پدید آورنده
استادیار معارف دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانکارشناسارشد معارف قرآنی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2008-92522538-2012




