نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی پور, سید محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorکرمی پور, آرزوfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:06:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:06:09Z
dc.date.available1399-07-08T22:06:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:06:09Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-07-28en_US
dc.date.submitted1398-05-06fa_IR
dc.identifier.citationموسوی پور, سید محمد حسین, کرمی پور, آرزو. (1398). غایات اخلاقی در قرآن کریم. پژوهشنامه معارف قرآنی, 10(37), 169-204. doi: 10.22054/rjqk.2019.44865.1925fa_IR
dc.identifier.issn2008-9252
dc.identifier.issn2538-2012
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2019.44865.1925
dc.identifier.urihttp://rjqk.atu.ac.ir/article_10360.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/125091
dc.description.abstractیکی از ارکان رکین نظام اخلاقی «غایت اخلاقی» است. غایت در حقیقت چیزی است که فعل در نهایت به آن منتهی می‌شود. در واقع انسان هر فعلی از جمله فعل اخلاقی را برای رسیدن به غایاتی انجام می‌دهد. برخی اندیشمندان غربی و ارسطوشناسان معاصر ضمن برشمردن بخشی از فضائل اصلی و غایات حقیقی در میان سایر مکاتب اخلاقی، بر این باورند که اولاً غایت اخلاقی نقش مهمی در شناخت، تبیین، ارزیابی و داوری نسبت به گزاره‌های اخلاقی، نظریات اخلاقی و افعال و رفتار اخلاقی انسان‌ها دارد و ثانیاً کامل‌ترین، جامع‌ترین و حقیقی-ترین خیر و غایت اخلاقی صرفاً در ادیان توحیدی به بشر معرفی شده است. به نظر آنان، «قرب الهی» یا نظریه قرب، دربردارنده‌ی تمام غایات مثبت بشر و در عین حال آخرین و منحصر بفردترین غایتی است که تضمین کننده سعادت بشر در دنیا و جهان آخرت است. کسی که به این غایت دست یابد، به دلیل اتصالش به غایة‌الغایات، طبعاً غایات دیگر را هم در اختیار خود دارد و از فروغلطیدن در سایر غایات نسبی برحذر داشته خواهد شد. نگارنده در این مقاله به روش توصیفی_تحلیلی و کتابخانه‌ای در صدد است که این غایات اخلاقی را با توجه به منبع معرفتی وحی و قرآن کریم در سه دسته مقدمانی، میانی و نهایی مورد بررسی قرار دهد. انسان برای نیل به غایت نهایی سلسله‌ای از اهداف و غایات را تشکیل می‌دهد که هرکدام به نوبه خود برای غایت برتر هستند، با دست‌یافتن به غایات مقدماتی و میانی راه تکامل را طی کرده، متعالی‌تر شده و مقرب درگاه حق می‌گرددfa_IR
dc.format.extent539
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه معارف قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه معارف قرآنیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2019.44865.1925
dc.subjectغایتfa_IR
dc.subjectغایاتfa_IR
dc.subjectغایت اخلاقیfa_IR
dc.subjectقرآن کریمfa_IR
dc.titleغایات اخلاقی در قرآن کریمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار معارف دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس‌ارشد معارف قرآنی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue37
dc.citation.spage169
dc.citation.epage204


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد