• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه معارف قرآنی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه معارف قرآنی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مهارت‌های ارتباطی در قرآن

    (ندگان)پدیدآور
    شریفی, عنایت‌الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    806.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    انسان موجودی اجتماعی است که ارتباط و انس با دیگران از ضروریات زندگی او به شمار می‌رود. قرآن کریم برای برقراری ارتباط با دیگران و نحوة معاشرت با آنها مهارت‌های ویژه‌ای ارائه کرده‌است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مهارت‌های ارتباطی‌ است. این پژوهش درصدد است تا با روش توصیفی و تحلیلی در این زمینه به سؤالات ذیل پاسخ دهد: 1. مهارت‌های ارتباطی رفتاری از منظر قرآن کدامند؟ 2. مهارت‌های ارتباطی کلامی قرآن کدامند؟ 3. مهارت‌های ارتباطی غیرکلامی کدامند؟ بر اساس آموزه‌های قرآنی مهم‌ترین مهارت‌های رفتاری عبارتند از؛ اعتمادآفرینی، تعاون و همدلی، تواضع و فروتنی، مدارا، عفو و بخشش، احسان، نیکی در برابر بدی، تغافل، تشکر و قدردانی در برابر کار نیک. مهم‌ترین مهارت کلامی نیز سلام و جواب سلام، سخن شایسته، اجتناب از سخن زشت و نجوا، و مهم‌ترین مهارت‌های غیرکلامی نیز مهارت‌های چهره‌ای، چشمی، گریستن و خندیدن می‌باشند.
    کلید واژگان
    مهارت‌های زندگی
    مهارت‌های ارتباطی
    مهارت‌های رفتاری
    مهارت‌های کلامی
    مهارت‌های غیرکلامی و قرآن

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه علامه طباطبایی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-9252
    2538-2012
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2017.8724
    http://rjqk.atu.ac.ir/article_8724.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/125044

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تأثیر آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های شناختی دانش-آموزان 

      شاهرکنی موسوی, هما؛ عباسی, عفت؛ گرامی پور, مسعود (دانشگاه خوارزمی, 2019-03-01)
      پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت­های تفکر انتقادی بر میزان رشد مهارت­های اجتماعی و مهارت­های شناختی دانش­آموزان انجام شده است. این پژوهش به روش شبه تجربی با استفاده از طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل صورت ...

    • بررسی وضعیت مهارت‌های زندگی (مهارت‌های ارتباطی، مهارت حل مسأله، خودآگاهی و مهارت تصمیم‌گیری) و سلامت خانواده در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد و مقایسه با افراد سالم در شهر اصفهان در سال 1396 

      زهرا امینی؛ حوری انصاری؛ مرجان زارعی؛ نرگس معتمدی؛ صدیقه لطفی (دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, 2018-08-27)

    • بررسی رابطه میان مهارت‌های ارتباطی با شخصیت جامعه‌پسند با تأکید بر وضعیت مهارت‌های ارتباطی جوانان به تفکیک ابعاد پنج‌گانه مهارت‌ها 

      مجیدی نیا, مرضیه؛ تاجیک اسماعیلی, سمیه (مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی, 2022-06-22)
      این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مهارت‌های ارتباطی جوانان شهر تهران و مطالعه رابطه میان مهارت‌های ارتباطی و شخصیت جامعه‌پسند طراحی و اجرا شده است. پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که با تکنیک پیمایش و ابزار گردآوری پرسش‌نامه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب