مرور دوره 3, شماره 8 بر اساس عنوان

  • درآمدی بر تفاوت‌های الهام و وحی 

    خلعتبری, حسام (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2012-05-21)
    الهام القاء چیزی در قلب، مخصوص است به این که از جانب خدا . . . (راغب، 1412ق: ماده لهم) یا با واسطه ملک مأمور باشد (قریشی، 1361: ج7ـ5، ماده لهم). منظور از وحی، کاربرد رسالی آن می‌باشد، یعنی ارتباط ویژه خداوند با پیامبران . ...

  • روش‌های تربیت جسمانی در قرآن کریم 

    شریفی, عنایت (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2012-05-21)
    یکی از ابعاد تربیت در نظام تربیتی قرآن کریم، تربیت جسمانی است. در این این مقاله تلاش شده است روش‌ها و اهداف تربیت جسمانی از منظر قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گیرد که مهم‌ترین این روش‌ها، عبارتند از: رعایت نظافت و بهداشت، ...

  • شاخص‌ها و اهداف تربیتی انبیا (ع) در قرآن 

    صدری فر, نبی الله؛ موسوی, سید ابوالقاسم (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2012-05-21)
    شناسایی، هدف‌گذاری و شاخص‌های تربیتی انبیاء الهی یکی از راه‌های رسیدن به کمال تربیتی انسان است. در این مقاله، از قرآن کریم به‌عنوان کتاب تربیتی و بلکه کامل‌ترین کتاب تربیتی انسان در همه اعصار و قرون، مورد بررسی و تحلیل ...

  • شرح‌صدر از دیدگاه قرآن 

    فرزند وحی, جمال؛ قاسمی نژاد, ملیحه (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2012-05-21)
    عبارت «شرح صدر» از آنجا که نقش مهمی در کمال معنوی و هدایت انسان‌ها دارد، چندین بار در آیات قرآن کریم تکرار شده است. شرح صدر در دو آیه به طور مطلق به کار رفته و در دو مورد نیز به اسلام و در یک مورد به کفر مقید شده است. این ...

  • کاربرد امروزی گفت‌وگوهای قرآنی در پرتو اخلاق اسلامی 

    زینی وند, تورج؛ اکبر زاده, فریبا (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2012-05-21)
    پیشرفت و گسترش اسلام ناب، در همه دوره‌ها بر شالوده گفت‌وگو و اهتمام به اخلاق، استوار بوده است. اسلام به‌عنوان یک دین کامل و جهانی می‌تواند پاسخگوی بسیاری از دشواری‌ها و دغدغه‌های انسان امروزی باشد. یافته اساسی این پژوهش، ...