روشهای تربیت جسمانی در قرآن کریم
(ندگان)پدیدآور
شریفی, عنایتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ابعاد تربیت در نظام تربیتی قرآن کریم، تربیت جسمانی است. در این این مقاله تلاش شده است روشها و اهداف تربیت جسمانی از منظر قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گیرد که مهمترین این روشها، عبارتند از: رعایت نظافت و بهداشت، تغذیه سالم و کافی، ممنوعیت اسراف، ممنوعیت غذاهای غیر بهداشتی و خبیث همانند خون، مردار، گوشت خوک، شراب و. . . ، ترغیب و تشویق به ورزش و تفریحات سالم، روزه گرفتن و تعدیل غرایز که مهمترین آنها غریزه جنسی است و با اموری نظیر ازدواج، حیا، عفت و پاکدامنی، غیرت، پرهیز از چشم چرانی و خلوت گزینی، قابل تربیت است. از مهمترین اهداف تربیت جسمانی، قدرت انجام عبادت و پرستش خدا، خدمت به خلق و افراد جامعه، داشتن طراوت و سرزندگی، کسب کرامتهای اخلاقی و تحصیل و حفظ عافیت و سلامت جسم را میتوان برشمرد.
کلید واژگان
: تربیتتربیت جسمانی
قرآن
روشهای تربیت
اهداف تربیت
تربیت جنسی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
سازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییشاپا
2008-92522538-2012
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی
عبداللهی, مجتبی؛ فرخی, دکتر احمد؛ باقری, دکتر خسرو (دانشکده تربيت بدني دانشگاه تهران, 2001-03-21)هدف ازانجام این پژوهش ،تدوین اهداف، مبانی، اصول وروش های تربیت بدنی در تربیت اسلامی بوده است.یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا،حاکی از آن است که بین تربیت بدنی به عنوان یک علم واسلام به عنوان یک دین ،می توان ...
-
ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامى
علم الهدا, جمیله (پژوهشگاه حوزه و دانشگاه, 2002-11-22)ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیش درآمدهاى اجتماعى و اقتصادى مقتضى آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خرده گیرى بر تربیت سنتى و از جمله تربیت اسلامى بود، تردیدهایى را در باب ضرورت، امکان و کارآمدى تربیت اسلامى ...
-
فراتحلیلی بر پژوهشهای آموزش چندفرهنگی، آموزش شهروندی، تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت دینی در ایران
محمدی, شیرکوه (دانشگاه کردستان, 2022-06-22)بر پایه نظریه نهادی، پذیرفتهشدن نظام آموزشی توسط محیط بیرونی تنها در گرو نهادینه کردن ارزشهای انسانی- اجتماعی است. پژوهش حاضر بر آن بود تا عملکرد آموزشی و تربیتی مدارس ایران در نهادینه کردن این ارزشها را مورد ارزیابی ...




