اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش بهروری در دانشگاه ها
(ندگان)پدیدآور
ناظم, فتاحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اساسی پژوهش حاضر تهیه مقیاسی معتبر برای سنجش بهرهوری در دانشگاه ها است. در این پژوهش، جامعهی آماری را کلیهی کارکنان بخشهای مختلف دانشگاه ها، واحدها و مراکز آموزشی دریایی از جمله: رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس، بومهن و نوشهر تشکیل داده اند. گروه نمونه تعداد 270 نفر برآورد شده است که از روش طبق بندی متناسب با حجم آماری استفاده شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اکتشافی است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه بهرهوری که براساس مدل اچیو هرسی و گلد اسمیت تهیه شده است و دارای ابعاد توان، وضوح نقش، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط (93/0= α ) میباشد. نتایج حاصل از روش تحلیل عامل نشان داد که بهرهوری در دانشگاه ها از ابعاد اعتبار (سؤالات 24-32-33-34-35-36-37-40-41-42-43-47)، توان (سؤالات 1-2-4-5-6-8-18-21)، انگیزه (سؤالات 9-26-27-28- 29)، ارزیابی (سؤالات 15-30-31 )، کمک (سؤالات 11-13-14)، محیط (سؤالات 19-23-46) و وضوح (سؤالات 3- 7) تشکیل شده است و بعد اعتبار بیشترین نقش را در شکل گیری بهرهوری در دانشگاه داشته است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که تصمیمات مدیران در رابطه با مسیر حرفهای افراد (مانند تجزیه و تحلیل شغل، استخدام، ارزیابی، آموزش، ارتقاء و جدایی از سازمان) مستند و قانونی باشد. افراد نحوه انجام کار را بدانند و با توافقی که از قبل روی اهداف انجام شده است برای شناخت بیشتر و محقق کردن آنها به پرسش کردن تشویق شوند.
کلید واژگان
بهره وریتحلیل عامل
دانشگاه آزاد اسلامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01




