مرور دوره 3, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
- 
جمله مرکّب سوگند در دیوان حافظ (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)یکی از انواع جملات مرکّب در نحو فارسی، جمله مرکّب سوگند است. این ساخت نحوی با چهار الگو در شعر حافظ به کار رفته است. در این مقاله ضمن معرّفی این چهار الگو شواهد شعری آن تحلیل نحوی شده، همنشینی جمله مرکّب سوگند با شبه جمله ...
 
- 
ریشهشناسی «یوغ» و «جفت» (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)در این مقاله، کاربردهای مشترک جفت و یوغ و تلفظهای متعدد و گونهگون آنها را در معانی دو و زوجیّت و در حوزه کشاورزی نشان دادهایم. اسناد بسیار از کاربردهای کهنِ دو واژه و گویشهای کنونی، گواه آن است که این دو واژه در معنای ...
 
- 
دارالشفای سعدی (مقولههای پزشکی در آثار سعدی) (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)سعدی در آثارش برای پرورش معانی تربیتی و اخلاقی خود، از آموزههای علوم دیگر، از جمله دانش طب و علم تشریح که مقدّمه طب است، بهره برده است. در حوزه علم تشریح سخنان سعدی، غالباً، با مطالب بخش تشریح کتب طبی قدما مطابقت دارد، ...
 
- 
نقد و تحلیل رؤیا در شاهنامه فردوسی (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)مقوله رؤیا به عنوان جزئی از زندگی روحی و معنوی آدمی، ذهن او را همواره به خود مشغول داشته است. این موضوع در شاهنامه نیز از جایگاه ویژهای برخوردار است. با توجه به اهمیتی که رؤیاها در پیشبرد داستانهای شاهنامه و اهداف متعالی ...
 
- 
ذکر،زمان و خاطره از نظر مولوی و ارتباطآن با نمادِ«دلارام»درغزلیات شمس (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)مولانا، از جمله عرفایی است که به مفهوم «ذکر» و لوازم آن که بیشتر به صورت نمادین در کلامش ظاهر میشود، توجه خاصی نشان داده است. ذکر از مهمترین عوامل پیوند با عالم فرامادی و رسیدن به مراتب والای عرفانی است که در غزلیات شمس ...
 
- 
تمثیل، تصویر یا صنعت بدیعی؟ (معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-01-21)تمثیل در شعر فارسی کاربردی دیرینه دارد و در سبک هندی از ویژگیهای آن است. اهل بلاغت از گذشته تا امروز در تعریف و انواع آن دیدگاههای متفاوت داشتهاند. گروهی آن را تصویر از نوع تشبیه یا استعاره دانسته و عدهای دیگر آن را ...
 



