طراحی و آموزش نرمافزار تعاملی چندرسانهای: نظریه مایر و تأثیر آن بر درک مهارت خواندن به غیرفارسی زبانان
(ندگان)پدیدآور
نعمتی, محبوبهسعیدی, زریصحرایی, رضا مراد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی تأثیرنرمافزار چند رسانهای تولید محتوای آموزشی استوری لاین بر یادگیری درک مطلب خواندن است. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از فارسیآموزان سطح فوق میانی بین سنین 23 الی 50 سال در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه مازندران تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس فارسیآموزان به دو گروه 15 نفری در گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی8 جلسه، هر جلسه 75 دقیقه تحت روش آموزش از طریق نرمافزار تعاملی چندرسانهای استوریلاین قرار گرفتند. ابزار اصلی پژوهش پیشآزمون و پسآزمون و مصاحبه کتبی از مدرسان بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به روش آمیخته، شاخص روائی محتوا و ضریب همبستگی بین شاخهای انجام شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون شاپیرو ویلک، و برای پاسخ به فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) به روش آمیخته (Split Plot) و آزمون مشخصه آماری لامبدای ویلکز(Wilks' Lambda)، استفاده شد. یافتهها نشان میدهد نمرات متون گردشگری آزمودنیها در گروه آزمایش در پسآزمون و پسآزمون تأخیری، افزایش قابل توجه و معناداری نسبت به نمرات گروه کنترل نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که محتوای آموزشی نرمافزار استوریلاین با اصول هفتگانه مایر تناسب دارد. در راستای پژوهشهای آتی، محتوای تولید شده چندرسانهای در این پژوهش میتواند برای پژوهشگران حوزه تولید محتوا، آموزش مجازی بهطور همزمان و غیرهمزمان، آزمونسازی و برنامهریزیآموزشی، کاربردها و راهکارهای عملی فراوانی داشته باشد.
کلید واژگان
نرمافزار تعاملیچندرسانهای
استوریلاین
محتوای الکترونیکی
نظریه مایر
شماره نشریه
54تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان . دانشگاه علامه طباطبایی,دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-88332538-1989



