• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 17, شماره 54
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • زبان پژوهی
    • دوره 17, شماره 54
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و آموزش نرم‌افزار تعاملی چندرسانه‌ای: نظریه مایر و تأثیر آن بر درک مهارت خواندن به غیرفارسی زبانان

    (ندگان)پدیدآور
    نعمتی, محبوبهسعیدی, زریصحرایی, رضا مراد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    760.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و ارزیابی تأثیرنرم‌افزار چند رسانه‌ای تولید محتوای آموزشی استوری لاین بر یادگیری درک مطلب خواندن است. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از فارسی‌آموزان سطح فوق میانی بین سنین 23 الی 50 سال در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه مازندران تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس فارسی‌آموزان به دو گروه 15 نفری در گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش طی8 جلسه، هر جلسه 75 دقیقه تحت روش آموزش از طریق نرم‌افزار تعاملی چندرسانه‌ای استوری‌لاین قرار گرفتند. ابزار اصلی پژوهش پیش‌آزمون و پس‌آزمون و مصاحبه کتبی از مدرسان بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس به روش آمیخته، شاخص روائی محتوا و ضریب همبستگی بین شاخه‌ای انجام شد. به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون شاپیرو ویلک، و برای پاسخ به فرضیه‌های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) به روش آمیخته (Split Plot) و آزمون مشخصه آماری لامبدای ویلکز(Wilks' Lambda)، استفاده شد. یافته‌ها نشان می‌دهد نمرات متون گردشگری آزمودنیها در گروه آزمایش در پس‌آزمون و پس‌آزمون تأخیری، افزایش قابل توجه و معناداری نسبت به نمرات گروه کنترل نشان داد. همچنین نتایج نشان داد که محتوای آموزشی نرم‌افزار استوری‌لاین با اصول هفت‌گانه مایر تناسب دارد. در راستای پژوهش‌های آتی، محتوای تولید شده چندرسانه‌ای در این پژوهش می‌تواند برای پژوهشگران حوزه تولید محتوا، آموزش مجازی به‌طور همزمان و غیرهمزمان، آزمون‌سازی و برنامه‌ریزی‌آموزشی، کاربردها و راهکارهای عملی فراوانی داشته باشد.
    کلید واژگان
    نرم‌افزار تعاملی
    چندرسانه‌ای
    استوری‌لاین
    محتوای الکترونیکی
    نظریه مایر

    شماره نشریه
    54
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان . دانشگاه علامه طباطبایی,
    دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
    استاد دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2008-8833
    2538-1989
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2022.39142.2139
    https://zabanpazhuhi.alzahra.ac.ir/article_6336.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167355

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب