| dc.contributor.author | هاشمی, افتخار سادات | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبرپور, محمدجواد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-11T05:08:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-01T05:08:57Z | |
| dc.date.available | 1404-03-11T05:08:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-01T05:08:57Z | |
| dc.date.issued | 2022-04-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-08-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1401-06-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | هاشمی, افتخار سادات, اکبرپور, محمدجواد. (1401). تحلیل خطای آوایی فارسیآموزان ژاپنی در چارچوب نظریه بهینگی و ارائه راهکارآموزشی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 45-66. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6042 | |
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_7251.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166448 | |
| dc.description.abstract | آموزش نظام آوایی زبان مقصد از لحاظ جایگاه و شیوۀ تولید آواها از آنجا حائز اهمیت است که مشخصههای آوایی زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی وارد میشود. به تأثیر زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی انتقال زبانی میگویند. انتقال زبانی بر دو نوع است؛ انتقال مثبت و انتقال منفی. انتقال مثبت مربوط به تأثیرات تسهیل کنندۀ آموزش/ یادگیری زبان است. به عبارت دیگر، در این نوع انتقال، زبان اول فرآیند آموزش/ یادگیری زبان دوم/ خارجی را ارتقا و بهبود میبخشد. نقطه مقابل آن، انتقال منفی است، که به تأثیرات مخرب زبان اول در امر آموزش/ یادگیری زبان اشاره دارد. در این پژوهش، 621 دقیقه از تولیدگفتاری زبانآموزان ژاپنی سطح یک موسسه آموزشهای کوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی الحکمه که زیر مجموعه دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) هستند، ضبط شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند. تلاش شده است تا خطاهای آوایی فارسیآموزان ژاپنی، از دیدگاه زبانشناسی مقابلهای، نسخه قوی و در چارچوب نظریه بهینگی مورد بررسی قرارگیرد و منشأ خطاهای آوایی آنها را دریافت کند. روش کار به صورت تحلیلی_توصیفی و میدانی است. اطلاعات مربوط به نظام آوایی ژاپنی و فارسی به صورت کتابخانهای و با استناد به منابع معتبر آواشناسی گردآوری شده و برای هر خطای آوایی جدولی از دادهها ارائه و سپس یکی از واژهها در تابلوی بهینگی قرار گرفته و علت خطای آوایی آن تحلیل و بررسی شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نظام آوایی زبان ژاپنی در امر یادگیری زبانآموزان موثر و دارای انتقال منفی است. در انتها راهکارهایی برای آموزش و اصلاح خطای زبانآموزان ارائه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 739 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | فارسیآموزی | fa_IR |
| dc.subject | زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | زبان ژاپنی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل خطا | fa_IR |
| dc.subject | نظریه بهینگی | fa_IR |
| dc.subject | نظام آوایی | fa_IR |
| dc.subject | راهکار آموزش زبان | fa_IR |
| dc.title | تحلیل خطای آوایی فارسیآموزان ژاپنی در چارچوب نظریه بهینگی و ارائه راهکارآموزشی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری زبانشناسی، مدرس مدعو گروه آزفا دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد آزفا، مدرس مرکز زبان و معارف اسلامی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 66 | |