نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی, افتخار ساداتfa_IR
dc.contributor.authorاکبرپور, محمدجوادfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:08:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:08:57Z
dc.date.available1404-03-11T05:08:57Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:08:57Z
dc.date.issued2022-04-21en_US
dc.date.issued1401-02-01fa_IR
dc.date.submitted2022-08-30en_US
dc.date.submitted1401-06-08fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی, افتخار سادات, اکبرپور, محمدجواد. (1401). تحلیل خطای آوایی فارسی‌آموزان ژاپنی در چارچوب نظریه بهینگی و ارائه راهکارآموزشی. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 45-66.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_7251.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166448
dc.description.abstractآموزش نظام آوایی زبان مقصد از لحاظ جایگاه و شیوۀ تولید آواها از آن‌جا حائز اهمیت است که مشخصه‌های آوایی زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی وارد می‌شود. به تأثیر زبان مادری در یادگیری زبان دوم/ خارجی انتقال زبانی می‌گویند. انتقال زبانی بر دو نوع است؛ انتقال مثبت و انتقال منفی. انتقال مثبت مربوط به تأثیرات تسهیل کنندۀ آموزش/ یادگیری زبان است. به عبارت دیگر، در این نوع انتقال، زبان اول فرآیند آموزش/ یادگیری زبان دوم/ خارجی را ارتقا و بهبود می‌بخشد. نقطه مقابل آن، انتقال منفی است، که به تأثیرات مخرب زبان اول در امر آموزش/ یادگیری زبان اشاره دارد. در این پژوهش، 621 دقیقه از تولیدگفتاری زبان‌آموزان ژاپنی سطح یک  موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی الحکمه که زیر مجموعه دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) هستند، ضبط شده و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تلاش شده‌ است تا خطاهای آوایی فارسی‌آموزان ژاپنی، از دیدگاه زبان‌شناسی مقابله‌ای، نسخه قوی و در چارچوب نظریه بهینگی مورد بررسی قرار‌گیرد و منشأ خطاهای آوایی آن‌ها را دریافت کند. روش کار به صورت تحلیلی_توصیفی و میدانی است. اطلاعات مربوط به نظام آوایی ژاپنی و فارسی به صورت کتابخانه‌ای و با استناد به منابع معتبر آواشناسی گردآوری شده‌ و برای هر خطای آوایی جدولی از داده‌ها ارائه و سپس یکی از واژه‌ها در تابلوی بهینگی قرار گرفته و علت خطای آوایی آن تحلیل و بررسی شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که نظام آوایی زبان ژاپنی در امر یادگیری زبان‌آموزان موثر و دارای انتقال منفی است. در انتها راهکارهایی برای آموزش و اصلاح خطای زبان‌آموزان ارائه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent739
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectفارسی‌آموزیfa_IR
dc.subjectزبان فارسیfa_IR
dc.subjectزبان ژاپنیfa_IR
dc.subjectتحلیل خطاfa_IR
dc.subjectنظریه بهینگیfa_IR
dc.subjectنظام آواییfa_IR
dc.subjectراهکار آموزش زبانfa_IR
dc.titleتحلیل خطای آوایی فارسی‌آموزان ژاپنی در چارچوب نظریه بهینگی و ارائه راهکارآموزشیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری زبانشناسی، مدرس مدعو گروه آزفا دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آزفا، مدرس مرکز زبان و معارف اسلامی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage45
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد