ارائۀ چارچوبی برای پیادهسازی بازیوارسازی جهت اثربخشی فروش در صنعت آموزش و مشاوره
(ندگان)پدیدآور
صفری, محمدعربی, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با توجه به پیشرفتهای فناورانه و افزایش رقابت، جذب مشتری و وفادارسازی آنان در صنایع مختلف ازجمله صنعت آموزش و مشاورۀ کسبوکار (بهعنوان یکی از صنایع آیندهدار و پررقابت) یکی از مهمترین دغدغههای مدیران در کسبوکارهای مختلف است. کسبوکارها با راههای مختلف سعی در جذب و وفادارسازی مشتریان و ارائۀ یک تجربۀ خوب از خرید دارند. با توجه به فراگیری استفاده از اینترنت و گوشیهای هوشمند روشهای نوینی در این زمینه پیش روی کسبوکارها قرار گرفته است که ازجملۀ آنها میتوان به بازیوارسازی اشاره کرد. از بازیوارسازی بهعنوان کاربرد راهحلهای بازیهای سرگرمکننده در فعالیتهای تجاری نام برده میشود که مشتریان را برای انجامدادن وظایف خاص برانگیخته میکند. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ چارچوبی برای پیادهسازی بازیوارسازی در راستای اثربخشی فروش در صنعت آموزش و مشاوره صورت پذیرفته است. این پژوهش ازمنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، توصیفی است. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل خبرگان علمی و دانشگاهی در کنار متخصصان و مدیران فعّال درحوزۀ آموزش و مشاورۀ کسبوکار است. نمونهگیری استفادهشده در این پژوهش با استفاده از شیوۀ نمونهگیری گلولهبرفی بوده است. مبنای اساسی جمعآوری اطلاعات برگزاری مصاحبههای عمیق با کارشناسان دانشگاهی و مدیران و متخصصان فروش درزمینۀ آموزش و مشاورۀ کسبوکار بوده است. درمجموع، 10 مصاحبه انجام و دادههای مربوط پس از جمعآوری اطلاعات به مصاحبههای مکتوب با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شد. یافتههای پژوهش که پس از گذراندن مراحل سهگانۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمد، چارچوب نهایی پژوهش را تشکیل و نشان میدهد که این چارچوب با 138 کد و 47 مفهوم در هشت مقولۀ مؤلفههای بازیوارسازی، تعامل و تجربۀ کاربر، مؤلفههای انگیزشی، آموزش و توسعه، فرهنگ و اجتماع، زیرساختها و بستر فنی، ارزیابی و بهینهسازی و تبلیغات و بازاریابی شکل گرفت. درنهایت، چارچوب احصاشده قابلیت ارائۀ پیشنهادهای مهم و کارآمدی را درزمینۀ طراحی و پیادهسازی یک سیستم بازیوارسازی اثربخش در صنعت آموزش و مشاوره برای افزایش عملکرد دارد.
کلید واژگان
بازیوارسازیبازاریابی
اثربخشی فروش
صنعت آموزش و مشاوره
تحلیل مضمون
بازاریابی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایراندانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران



