شناسایی مولفههای صلاحیتهای آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد فراترکیب
(ندگان)پدیدآور
مرتضوی کیاسری, سمیرهمعینی کیا, مهدیاکبری, تقیزاهد بابلان, عادل
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: منابع انسانی هر سازمان مهمترین و باارزشترین عامل حیات آن است که بر تمامی ابعاد سازمان اثر دارد. اصلیترین منابع انسانی دانشگاههای کشور، اعضای هیات علمی هستند و میزان صلاحیت آنان بر کیفیت فرایند آموزش اثرگذار است لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفههای توسعه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور بود.
روششناسی: رویکرد این پژوهش کیفی و با استفاده از روش فراترکیب هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو انجام شد. میدان پژوهش شامل، کلیه تحقیقات فارسی چاپ شده در حوزه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در بین سالهای 1390 تا 1403 میباشد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند بررسی شد که در نهایت 27 پژوهش که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. پایایی کدگذاریها با استفاده از ضریب توافق کاپا در نرم افزار spss و با مقدار 78/0 تایید شد.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل دادهها برای جمع آوری دادهها 122 کد باز شناسایی شد که در 7 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی دستهبندی شدند که عبارتند از: مهارتهای آموزشی؛ مهارتهای پژوهشی؛ مهارت های ارتباطی و فناوری؛ ویژگی های فردی؛ مهارت های رهبری و مدیریتی؛ اخلاق حرفه ای و صلاحیت های آموزشی
نتیجهگیری و پیشنهادها: با عنایت به یافتههای پژوهش حاضر، با تشکیل شورای توسعه صلاحیت حرفهای در معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، برگزاری کارگاهها، همایشها و نشستهای تخصصی پیرامون توسعه صلاحیت آموزشی و حرفهای در دانشگاه و تولید محتوای متعدد آموزشی در زمینه صلاحیت آموزشی و حرفهای در سامانههای دانشگاه جهت استفاده اعضای هیات علمی، میتوان زمینه اجرایی هرچه بهتر این مولفهها را فراهم آورد.
نوآوری واصالت: این پژوهش یکی از اولین پژوهشهایی است که بهصورت جامع و گسترده به شناسایی مولفههای توسعه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور از طریق سنتز مطالعات انجامشده، پرداخته است و بینش جدید، جامع، دقیق و ارزشمندی ارائه نموده که میتواند در رشد صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور مؤثر باشد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: صلاحیت حرفهایصلاحیت آموزشی
اعضای هیات علمی
آموزش عالی
فراترکیب
آینده پژوهی در نظام های آموزشی با تاکید بر برنامه ریزی آموزشی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانگروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



