• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 13, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه ریزی آموزشی
    • دوره 13, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی مولفه‌های صلاحیت‌های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد فراترکیب

    (ندگان)پدیدآور
    مرتضوی کیاسری, سمیرهمعینی کیا, مهدیاکبری, تقیزاهد بابلان, عادل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    895.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: منابع انسانی هر سازمان مهم­ترین و باارزش­ترین عامل حیات آن است که بر تمامی ابعاد سازمان اثر دارد. اصلی­ترین منابع انسانی دانشگاه­های کشور، اعضای هیات علمی هستند و میزان صلاحیت آنان بر کیفیت فرایند آموزش اثرگذار است لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه­های توسعه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور بود. روش‌شناسی: رویکرد این پژوهش کیفی و با استفاده از روش فراترکیب هفت مرحله­ای سندلوسکی و باروسو انجام شد. میدان پژوهش شامل، کلیه تحقیقات فارسی چاپ شده در حوزه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در بین سال­های 1390 تا 1403 می­باشد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند بررسی شد که در نهایت 27 پژوهش که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. پایایی کدگذاری­ها با استفاده از ضریب توافق کاپا در نرم افزار spss و با مقدار 78/0 تایید شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج تحلیل داده­ها برای جمع آوری داده­ها 122 کد باز شناسایی شد که در 7 مضمون اصلی و 21 مضمون فرعی دسته­بندی شدند که عبارتند از: مهارت­های آموزشی؛ مهارت­های پژوهشی؛ مهارت های ارتباطی و فناوری؛ ویژگی های فردی؛ مهارت های رهبری و مدیریتی؛ اخلاق حرفه ای و صلاحیت های آموزشی نتیجه‌گیری و پیشنهادها:  با عنایت به یافته­های پژوهش حاضر، با تشکیل شورای توسعه صلاحیت حرفه­ای در معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، برگزاری کارگاه­ها، همایش­ها و نشست­های تخصصی پیرامون توسعه صلاحیت آموزشی و حرفه­ای در دانشگاه و تولید محتوای متعدد آموزشی در زمینه صلاحیت آموزشی و حرفه­ای در سامانه­های دانشگاه جهت استفاده اعضای هیات علمی، می­توان زمینه اجرایی هرچه بهتر این مولفه­ها را فراهم آورد. نوآوری واصالت: این پژوهش یکی از اولین پژوهش‌هایی است که به‌صورت جامع و گسترده به شناسایی مولفه­های توسعه صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور از طریق سنتز مطالعات انجام‌شده، پرداخته است و  بینش جدید، جامع، دقیق و ارزشمندی ارائه نموده که می‌تواند در رشد صلاحیت های آموزشی و حرفه ای اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی کشور مؤثر باشد.
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: صلاحیت حرفه‌ای
    صلاحیت آموزشی
    اعضای هیات علمی
    آموزش عالی
    فراترکیب
    آینده پژوهی در نظام های آموزشی با تاکید بر برنامه ریزی آموزشی

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/eps.2025.28424.2304
    https://eps.journals.umz.ac.ir/article_5402.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1162614

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب