ارائهی مدل سرمایه اجتماعی تعالی محور در آموزش متوسطه با رویکرد فرا ترکیب
(ندگان)پدیدآور
زاهد بابلان, عادلفتحی جناقرد, ملیحهتقوی, حسینخالق خواه, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: جوامعی که به سمت دانش بنیان حرکت میکند توسعه سرمایه اجتماعی جایگاه ویژهای در توسعه پایدار دارد یکی از زمینههای مهم برای شکلدهی توسعه سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش میباشد و هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی سرمایه اجتماعی تعالی محور در آموزش متوسطه بوده است.
روششناسی: در این پژوهش با کاربست روش فراترکیب کیفی، تعداد 66 مقاله علمی پژوهشی منتخب در زمینه سرمایه اجتماعی تعالی محور با طرح نظاممند الگوی هفت مرحلهای (Sandusky & Barroso, 2006) تحلیل و صورتبندی گردید.
یافتهها: دستاوردهای حاصله در قالب چهار مقوله اصلی و بیست و هفت شاخص دستهبتدی شدند که عبارتند از: (1) پیشایندهای سرمایه اجتماعی تعالی محور در عرصههای سرمایه فردی (شامل: نگرش، توانمندی ها و شایستگیها)، داراییهای درون سازمانی (شامل: محیط سازمانی سالم، مدیریتی و ساختاری) و عوامل برون سازمانی (شامل: ارتباطات و مشارکتهای مدنی، فرهنگ شهروندی و مسئولیتپذیری اجتماعی، سرمایه والدین و خانواده، فضای سیاسی و سیاستهای دولت)، (2) راهبردیهای سرمایه اجتماعی تعالی محور (شامل: آموزش و بهسازی منابع انسانی، یادگیری سازمانی، مدیریت اطلاعات و دانش، ارتباط میان فردی و شبکهسازی)، (3) مولفههای سرمایه اجتماعی (شامل: اعتماد، مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی)، (4) پیامدهای سرمایه اجتماعی تعالی محور در عرصههای فردی (شامل: رضایت شغلی، توسعه ظرفیت و توانمند سازی، سلامت روانی)، پیامد سازمانی (شامل: بهبود کیفیت آموزشی، سلامت سازمانی، ارتقای سرمایه فکری، تقویت ارتباط خانواده با مدرسه، پیامد فراسازمانی (شامل: بهبود سبک زندگی).
نتیجهگیری و پیشنهادها: نتایج این پژوهش بر ضرورت برنامهریزی برای توسعه سرمایه اجتماعی تعالی محور در آموزش متوسطه تاکید دارد. با این حال نیاز به انجام پژوهشهای بیشتر به ویژه با استفاده از روشهای ترکیبی احساس میشود.
نوآوری و اصالت: این مطالعه تحلیلی جدید از سرمایه اجتماعی برای توسعه تعالی مدارس است که ترسیم مدل توسعه سرمایه اجتماعی تعالی محور به منظور چارچوبی برای برنامهریزی آموزش متوسطه ارائه میدهد
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیتعالی سازمانی
آموزش متوسطه
فراترکیب
برنامهریزی آموزشی
نظریه پردازی ، روش شناسی و سنخ شناسی در برنامه ریزی آموزشی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
گروه علوم تربینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



