نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشیخ الاسلامی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسیداسماعیلی قمی, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorخاکدال قوجه‌بیگلو, سعیدfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:09:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:09:10Z
dc.date.available1404-02-11T07:09:09Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:09:10Z
dc.date.issued2025-03-21en_US
dc.date.issued1404-01-01fa_IR
dc.date.submitted2025-01-23en_US
dc.date.submitted1403-11-04fa_IR
dc.identifier.citationشیخ الاسلامی, علی, سیداسماعیلی قمی, نسترن, خاکدال قوجه‌بیگلو, سعید. (1404). بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن در دانش‌آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 22(57), 254-234. doi: 10.22111/jeps.2025.50900.5915fa_IR
dc.identifier.issn2228-6683
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.50900.5915
dc.identifier.urihttps://jeps.usb.ac.ir/article_8950.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160014
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روانسنجی پرسشنامه­ی انگیزه­ی نوشتن در دانش­آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه­ی آماری پژوهش را تمامی دانش­آموزان مدارس دوره­ی متوسطه­ی اوّل شهر گرمی (استان اردبیل) در سال‌تحصیلی 1403-1402 تشکیل می­دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای، 314 دانش­آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه‌ی انگیزه­ی نوشتن گرهام و همکاران (2023) و مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه تیان و همکاران (2014) استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. تحلیل­­ها با استفاده از نرم افزار 25SPSS و نرم‌افزار 8/8LISREL انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، هفت عامل کنجکاوی، مشارکت، شناخت اجتماعی، نمرات، رقابت، تنظیم هیجان، و رفع بی­حوصلگی را برای پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن تأیید کرد. نتایج ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن نشان داد که بین نمره‌ی دانش‌آموزان در پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن با مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی دانش­آموزان در مدرسه رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همسانی درونی پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی 73/0 تا 81/0 مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین، براساس یافته­های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن برای سنجش این سازه در نمونه­های دانش‌آموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Sistan and Baluchestanen_US
dc.relation.ispartofمجله مطالعات روانشناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.50900.5915
dc.subjectروانسنجیfa_IR
dc.subjectانگیزه‌ی نوشتنfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه‌ی انگیزه‌ی نوشتن در دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue57
dc.citation.spage254
dc.citation.epage234
nlai.contributor.orcid0000-0002-7700-7206
nlai.contributor.orcid0000-0003-3472-8713
nlai.contributor.orcid0009-0005-4059-4311


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد