نظر ابداعی علامه طباطبایی در باب قضا و قدر
(ندگان)پدیدآور
اکبریان, رضاکاظمی, نیره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قضا و قدر یکی از موضوعات مهم عقلی و فلسفی است که هرچند ریشه در باورهای دینی دارد، میتواند بسیاری از مسائل مهم مربوط به زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، فلاسفة اسلامی سعی در تبیین قضا و قدر داشتهاند. پر واضح است که این تحلیل را بر اساس مبانی فلسفی خود انجام دادهاند. بیشتر فلاسفه با قبول علم عنایی و علم منشأ فعل برای خداوند قضا و قدر را در ارتباط با علم الهی مطرح کردهاند. علامه طباطبایی در یک رویکرد متفاوت با طرح دو عالم امر و خلق و ویژگیهای مربوط به این دو عالم قضا را در هر دو عالم جاری و قدر الهی را مربوط به عالم خلق دانسته است. ایشان با رد علم عنایی، رد فاعلیت بالجبر، و تبیین ارتباط خاص خداوند با مخلوقات توانست متفاوت از فلاسفة گذشته علم و فاعلیت مستقیم خداوند به جزئیات را ثابت کند و بنابراین قضا و قدر عینی را در ارتباط با فاعلیت خداوند به نحو متفاوتی ثابت کرد. بنابراین هر فعلی از نظر وجود و ثبوت و در عالم حقایق و نظام تکوین فعل خداوند و قضای الهی است و از نظر انتساب به فاعل و در نظام اعتباریات و تشریع فعل انسان و قدر الهی است. در این پژوهش ضمن بیان مبانی علامه طباطبایی روشن میشود که نوآوری ایشان در بیان قضا و قدر چیست و این نوآوری میتواند بحثهای مرتبط با قضا و قدر را به نحو مطلوبی تبیین کند.
کلید واژگان
عالم امر و عالم خلقعلامه طباطبایی
فاعلیت الهی
قضا و قدر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
گروه فلسفه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانگروه فلسفه، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شاپا
2008-70632423-6233



