دوره 21, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی تلقی آیتالله جوادیآملی و آیتالله مصباحیزدی از «علم دینی» و نقش آن در تبیین گسترة مرجعیت علمی قرآن
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)بحــث مرجعیــت علمــی قــرآن کریــم نهتنهــا یــک اصــل اساســی در حــوزه تفکـر اسلـامی اسـت، بلکـه از ســوی دانشــمندان شــیعه مــورد تأکیــد بوده اســت. از این رو، قــرآن به عنــوان محــور مشـترک همـة مسـلمانان، باید ...
-
تحلیل نقادانة «استدلال سادگیِ» ریچارد داوکینز بر خداناباوری
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)چارلز داروین بهعنوان یک زیستشناس به دنبال استنتاجات فلسفی از نظریة «تکامل انواع» نبود، لیکن دیدگاه وی بعدها پایهای برای تفسیر الحادی برخی چون ریچارد داوکینز از آفرینش واقع شد. در نگاه داوکینز «انتخاب طبیعی» بهتنهایی ...
-
نظر ابداعی علامه طباطبایی در باب قضا و قدر
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)قضا و قدر یکی از موضوعات مهم عقلی و فلسفی است که هرچند ریشه در باورهای دینی دارد، میتواند بسیاری از مسائل مهم مربوط به زندگی انسان را تحت الشعاع قرار دهد. با توجه به اهمیت این موضوع، فلاسفة اسلامی سعی در تبیین قضا و قدر ...
-
نقد دیدگاه منکران مشروعیت علم دینی از منظر قرآن (با رویکرد پاسخ به شبهات)
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)از پیشفرضهای اصلی در موضوع علم دینی و اسلامیسازی علوم مشروعیت و جواز تأسیس است که بر پایة آن مطلوبیت و سپس ضرورت مستدل میشود. بنابراین تلاش در جهت اثبات آن اهمیت دارد. در این عرصه برخی از روشنفکران مسلمان، مبتنی بر ...
-
بررسی انتقادی رویکرد خداباوری گشوده در حل مسئلۀ شر
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)هر رویکرد و مکتب جدیدی در کلام و فلسفة دین برای ارائة جامعیت و انسجام خود باید در مسائل مختلفی که خداباوران با آنها روبهرو هستند راهحلی بیابد. خداباوری گشوده، که در اعتراض به عدم انطباق خداباوری کلاسیک با کتاب مقدس و ...
-
بررسی جهان بعد از مرگ در سینمای ژانر وحشت از نظر ادیان
(پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2024-12-21)این مقاله در جستوجوی پاسخ به این پرسش است که معیار دینی ارواح در سینمای ژانر وحشت چیست و چگونه میتوان در این ژانر ارتباط معنایی مشترک با موضوع جهان پس از مرگ یافت. در طول تاریخ، بشر همواره در پی یافتن فطرت خود بوده است. ...



