نقد دیدگاه منکران مشروعیت علم دینی از منظر قرآن (با رویکرد پاسخ به شبهات)
(ندگان)پدیدآور
اسدینسب, محمدعلیپیشوایی, فریده
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از پیشفرضهای اصلی در موضوع علم دینی و اسلامیسازی علوم مشروعیت و جواز تأسیس است که بر پایة آن مطلوبیت و سپس ضرورت مستدل میشود. بنابراین تلاش در جهت اثبات آن اهمیت دارد. در این عرصه برخی از روشنفکران مسلمان، مبتنی بر دلایلی، علم دینی را مشروع و جایز نمیدانند. این مقاله به روش کتابخانهای بر اساس آموزههای قرآنی و با رویکرد تحلیلیـ انتقادی به بررسی دیدگاه منکران مشروعیت علم دینی و به صورت ویژه اسلامیسازی علوم در قالب پاسخ به شبهات پرداخته است. شبهات مستخرج از دیدگاه منکران در محورهای علمی و عقلانی نبودن علم دینی، ایدئولوژیکسازی علوم و وابسته بودن آن به حاکمیت، پیچیده بودن شرایط امروزی و کاستی مبانی دینی، متروک شدن اسلامیسازی علوم، تقدس علوم منتسب به اسلام و انسداد باب نقد و ناکارآمد شدن آن، وجود اختلافات گسترده میان صاحبنظران و حیرت در زمینة اسلامیسازی علوم، لغویت علوم انسانی اسلامی یا عدم اقبال به آن، دخالت ناروا در علوم تجربی و ابهام در نحوة تأثیر آموزههای وحیانی بر علوم تجربی بشری قابل دستهبندی است که در این مقاله بر مبنای آموزههای قرآنی و استدلال عقلایی بدانها پاسخ داده شد. نتیجه آنکه تأسیس علم دینی امری مشروع و مجاز است و عدم فهم صحیح از آن، فرایند تحقق، و کاستیها یا کوتاهیهای صورتگرفته در این زمینه موجب تشکیک در جواز و مشروعیت اصل آن نمیشود.
کلید واژگان
اسلامیسازی علومشبهه
قرآن
مشروعیت علم دینی
منکران
نقد
changes in the perceptions about religion, methodological discussions on the perceptions about religion
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
گروه قرآنپژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، تهران، ایرانسطح چهار رشتة تفسیر تطبیقی، پژوهشگر جامعه الزهرا(س)، قم، ایران
شاپا
2008-70632423-6233



