نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاروان, فرهادfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T01:46:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T01:46:19Z
dc.date.available1403-12-21T01:46:19Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T01:46:19Z
dc.date.issued2024-09-22en_US
dc.date.issued1403-07-01fa_IR
dc.date.submitted2024-02-05en_US
dc.date.submitted1402-11-16fa_IR
dc.identifier.citationکاروان, فرهاد. (1403). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی: رویکرد شناختی در آموزش معماری. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 15(57), 131-159. doi: 10.22054/jem.2024.78097.3527fa_IR
dc.identifier.issn2252-004X
dc.identifier.issn2476-6240
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2024.78097.3527
dc.identifier.urihttps://jem.atu.ac.ir/article_18241.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1145657
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی در برنامه‌های درسی دانشجویان دارای دروس طراحی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته‌های دارای دروس طراحی دانشگاه‌های همدان بودند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در این پژوهش، نمونه‌ای به حجم 475 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌های موردنظر نیز از پرسشنامه‌های ذهنیت تفکر طراحی و خلاقیت عابدی استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌ها نیز ابتدا جهت بررسی عامل‌های مقیاس و توزیع گویه‌ها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار SPSS-28 و سپس جهت اعتباریابی گویه‌ها و عامل‌ها از تحلیل عاملی تأییدی با نرم‌افزار Smart-PLS-3 استفاده شده‌است. بر‌اساس تحلیل‌های صورت گرفته، 22 عامل برای تفکر طراحی شناسایی و استخراج شدند. در پژوهش حاضر دانش گروهی و تعامل اعضای گروه به-عنوان دو عامل جدا از هم مشخص شدند. همچنین عامل‌های آزمایش و یادگیری از اشتباهات به عنوان دو عامل جداگانه شناسایی شدند. مؤلفه‌های سوگیری نسبت به عمل و تجربه‌گرایی نیز به تفکیک مطرح شدند. پایایی پرسشنامه نیز به‌وسیلة محاسبة شاخص‌های پایایی (همسانی درونی و بازآزمایی) مورد سنجش قرار گرفت. در سنجش پایایی پرسش‌نامه با روش همسانی، ضرایب آلفای کرونباخ برای عامل‌ها از 70/0 تا 91/0 به‌دست آمد. همچنین، پایایی پرسشنامه با روش بازآزمایی و در فاصلة زمانی 14 روز، بین 66/0 تا 83/0 برای عامل‌ها به-دست آمد که نشان می‌دهد پرسشنامه تفکر طراحی از پایایی مناسبی برخوردار است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه اندازه گیری تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly of Educational Measurementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jem.2024.78097.3527
dc.subjectآموزش طراحیfa_IR
dc.subjectآموزش معماریfa_IR
dc.subjectذهنیت تفکر طراحیfa_IR
dc.subjectویژگی‌های روان‌سنجیfa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ذهنیت تفکر طراحی: رویکرد شناختی در آموزش معماریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue57
dc.citation.spage131
dc.citation.epage159
nlai.contributor.orcid0000-0003-0849-1767


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد