اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صنمی, مریمتقوایی نیا, علینیکدل, فریبرز
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر رستاق استان فارس در سال 1402 بود. از میان 3 مدرسه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند 40 نفر از دانشآموزانی که نمره آنها بالاتر از نقطه برش (نقطه برش 50 در پرسشنامه درماندگی آموخته شده و 62 در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی)،بود، به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون ( 1988) بود. گروه آزمایش برنامه مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک(2006) را در 8 جلسه 90 دقیقهای طی دو ماه دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرمافزارSPSS 23 تحلیل شد. یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تفاوت معنادار بین دو گروه کنترل و آزمایش در نمرات پس آزمون اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده در دانشآموزان بود (01/0
کلید واژگان
تغییر ذهنیتاهمالکاری تحصیلی
درماندگی آموخته شده
دانش آموزان
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.



