• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 21, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمال‌کاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    صنمی, مریمتقوایی نیا, علینیکدل, فریبرز
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمال­کاری تحصیلی  و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهر رستاق استان فارس در سال 1402 بود.  از میان 3  مدرسه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند 40 نفر  از دانش‌آموزانی که نمره ­آنها بالاتر از نقطه برش (نقطه برش 50  در پرسشنامه درماندگی آموخته شده و  62 در پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی)،بود،  به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس اهمال­کاری تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون ( 1988)  بود. گروه آزمایش برنامه مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک(2006) را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای طی دو ماه دریافت و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. داده­های به­دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرم­افزارSPSS 23 تحلیل شد. یافته­های به دست آمده نشان دهنده­ی تفاوت معنادار بین دو گروه کنترل و آزمایش در نمرات پس آزمون اهمال­کاری تحصیلی  و درماندگی آموخته شده در دانش‌آموزان بود (01/0
    کلید واژگان
    تغییر ذهنیت
    اهمال‌کاری تحصیلی
    درماندگی آموخته شده
    دانش آموزان

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
    دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.48616.5717
    https://jeps.usb.ac.ir/article_8634.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136551

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب