نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصنمی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorتقوایی نیا, علیfa_IR
dc.contributor.authorنیکدل, فریبرزfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T23:52:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T23:52:25Z
dc.date.available1403-12-20T23:52:25Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T23:52:25Z
dc.date.issued2024-11-21en_US
dc.date.issued1403-09-01fa_IR
dc.date.submitted2024-05-02en_US
dc.date.submitted1403-02-13fa_IR
dc.identifier.citationصنمی, مریم, تقوایی نیا, علی, نیکدل, فریبرز. (1403). اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمال‌کاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 21(56), 73-52. doi: 10.22111/jeps.2024.48616.5717fa_IR
dc.identifier.issn2228-6683
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.48616.5717
dc.identifier.urihttps://jeps.usb.ac.ir/article_8634.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136551
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمال­کاری تحصیلی  و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون پس­آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه تمامی دانش­آموزان دختر متوسطه اول شهر رستاق استان فارس در سال 1402 بود.  از میان 3  مدرسه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند 40 نفر  از دانش‌آموزانی که نمره ­آنها بالاتر از نقطه برش (نقطه برش 50  در پرسشنامه درماندگی آموخته شده و  62 در پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی)،بود،  به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس اهمال­کاری تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون ( 1988)  بود. گروه آزمایش برنامه مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک(2006) را در 8 جلسه 90 دقیقه­ای طی دو ماه دریافت و گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکردند. داده­های به­دست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرم­افزارSPSS 23 تحلیل شد. یافته­های به دست آمده نشان دهنده­ی تفاوت معنادار بین دو گروه کنترل و آزمایش در نمرات پس آزمون اهمال­کاری تحصیلی  و درماندگی آموخته شده در دانش‌آموزان بود (01/0< p) این یافته­ها بر موثر بودن مداخله آزمایشی دلالت دارند و نشان ­دادند که بر اثر اجرای مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت، اهمال­کاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزان کاهش ­یافت. از این رو، این مداخله انگیزشی می­تواند به عنوان یکی از روش­های آموزشی برای کاهش اهمال­کاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Sistan and Baluchestanen_US
dc.relation.ispartofمجله مطالعات روانشناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.48616.5717
dc.subjectتغییر ذهنیتfa_IR
dc.subjectاهمال‌کاری تحصیلیfa_IR
dc.subjectدرماندگی آموخته شدهfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.titleاثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمال‌کاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.fa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue56
dc.citation.spage73
dc.citation.epage52
nlai.contributor.orcid0000-0001-6856-5452


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد