| dc.contributor.author | صنمی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقوایی نیا, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیکدل, فریبرز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T23:52:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T23:52:25Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T23:52:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T23:52:25Z | |
| dc.date.issued | 2024-11-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-05-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-02-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صنمی, مریم, تقوایی نیا, علی, نیکدل, فریبرز. (1403). اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 21(56), 73-52. doi: 10.22111/jeps.2024.48616.5717 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6683 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.48616.5717 | |
| dc.identifier.uri | https://jeps.usb.ac.ir/article_8634.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1136551 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان انجام شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه تمامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر رستاق استان فارس در سال 1402 بود. از میان 3 مدرسه که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند 40 نفر از دانشآموزانی که نمره آنها بالاتر از نقطه برش (نقطه برش 50 در پرسشنامه درماندگی آموخته شده و 62 در پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی)،بود، به صورت در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل(هر گروه 20 نفر) گمارش شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس اهمالکاری تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون ( 1988) بود. گروه آزمایش برنامه مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت دوئیک(2006) را در 8 جلسه 90 دقیقهای طی دو ماه دریافت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره با نرمافزارSPSS 23 تحلیل شد. یافتههای به دست آمده نشان دهندهی تفاوت معنادار بین دو گروه کنترل و آزمایش در نمرات پس آزمون اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده در دانشآموزان بود (01/0< p) این یافتهها بر موثر بودن مداخله آزمایشی دلالت دارند و نشان دادند که بر اثر اجرای مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت، اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان کاهش یافت. از این رو، این مداخله انگیزشی میتواند به عنوان یکی از روشهای آموزشی برای کاهش اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Sistan and Baluchestan | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2024.48616.5717 | |
| dc.subject | تغییر ذهنیت | fa_IR |
| dc.subject | اهمالکاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | درماندگی آموخته شده | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخله انگیزشی مبتنی بر تغییر ذهنیت بر اهمالکاری تحصیلی و درماندگی آموخته شده دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 56 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 52 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-6856-5452 | |