نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمودی, سید مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T22:31:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T22:31:47Z
dc.date.available1403-12-20T22:31:47Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T22:31:47Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2024-01-06en_US
dc.date.submitted1402-10-16fa_IR
dc.identifier.citationمحمودی, سید مهدی. (1403). فقرۀ پایانی در زیارت عاشورا، الحاقی یا اصیل؟. پژوهش های قرآن و حدیث, 57(1), 133-157. doi: 10.22059/jqst.2024.366881.670265fa_IR
dc.identifier.issn2008_9430
dc.identifier.issn2588-4956
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jqst.2024.366881.670265
dc.identifier.urihttps://jqst.ut.ac.ir/article_98666.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1129876
dc.description.abstractبرخی ادعا کرده‌اند لعن‌های پایانی زیارت عاشورای مشهور، در اصل در این زیارت موجود نبوده و از دوران صفویه به بعد به مصباح‌المتهجد، تألیف شیخ طوسی (م۴۶۰ق) افزوده و درنتیجه زیارت عاشورا تحریف شده است! مهم‌ترین دلایل مدعیان، برای اثبات تحریف در زیارت عاشورای مشهور دو مورد است: نخست، عبارت کهن‌ترین نسخۀ خطی مصباح‌المتهجد (نسخۀ نقاش رازی)؛ دوم، عبارت کامل‌الزیارات. در این مقاله با دلایل و شواهد گوناگون نشان خواهیم داد تنها عاملی که باعث شده فقرۀ پایانی زیارت عاشورا در برخی منابع این زیارت ازجمله مصباح‌المتهجد (نسخۀ نقاش رازی) و کامل‌الزیارات مطابق مشهور نقل نشود، این است که کاتبان و عالمان شیعه، به‌ویژه پیش از حکومت صفویان در نقل آن عبارات، تقیه کرده‌اند. در این مقاله برای حل اشکال در نسخه‌هایی که فقرۀ پایانی در آن‌ها مطابق مشهور نیامده است، بیان کرده‌ایم که در آن نسخه‌ها از سوی کاتبان یا عالمان تقیه رخ داده است؛ همچنین برای اثبات اصالت فقرۀ پایانی در زیارت عاشورا، تصاویر صفحات زیارت عاشورا در نسخۀ بسیار مهم و معتبر مختصر المصباح به خط ابن سَکون حلّی (م ۶۰۰ ق) _ که لعن‌های پایانی نیز در آن آمده است _ را ارائه کرده‌ایم. در این نوشتار نشان خواهیم داد فقرۀ پایانی زیارت عاشورا _ که برای اظهار برائت از دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام صادر شده _ از اصالت برخوردار است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآن و حدیثfa_IR
dc.relation.ispartofQuranic Sciences & Traditionen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jqst.2024.366881.670265
dc.subjectتبریfa_IR
dc.subjectتقیهfa_IR
dc.subjectتقیۀ عالمانfa_IR
dc.subjectزیارت عاشوراfa_IR
dc.subjectنسخه‌شناسیfa_IR
dc.titleفقرۀ پایانی در زیارت عاشورا، الحاقی یا اصیل؟fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر مستقل، دانش‌آموختۀ خارج فقه حوزۀ علمیه، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume57
dc.citation.issue1
dc.citation.spage133
dc.citation.epage157
nlai.contributor.orcid0009-0007-3039-7028


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد