مرور دوره 57, شماره 1 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 12 از 12
-
ارزیابی روششناختی تفسیر عصری «شهید» از دیدگاه شحرور
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)محمد شحرور یکی از دینپژوهان معاصر است که آثارش با رویکرد قرآنبسندگی و با هدف رفع تعارض دین و دنیای مدرن، مشحون از تأویلات عصری است. یکی از مباحث او، واکاوی مفهوم قرآنی «شهید» و مشتقات آن در قرآن کریم است. او شهید را به ...
-
استعارۀ جهتی در نهج البلاغه مطالعه موردی: حکمتها
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)در زبانشناسی شناختی امروز، استعاره وسیلهی زیباییشناختی نیست که کاربردی ادبی داشته باشد بلکه ابزاری است که با آن اندیشه آدمی تبلور مییابد و مفاهیم انتزاعی و غیرمحسوس به تصویر کشیده میشود. نهج البلاغه نیز به عنوان اخ ...
-
بازشناخت کارکرد قرینههای لفظی در فهم حدیث از دیدگاه شیخ انصاری
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)حدیث، زمانی میتواند مورد استناد قرار گیرد که با نقد و ارزیابی، صدور آن از معصوم ثابت گردد. شیخ انصاری همانند دیگر فقیهان شیعه با تشکیل خانوادههای حدیثی در جایجای مباحث فقهی از قرائن مختلف برای رسیدن به مراد واقعی امام ...
-
تأثیر قرائت ابنمسعود بر شکلگیری و تثبیت ایده «واو مقحمة» در میان نحویان کوفه
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)مطالعۀ مصاحف و قرائات غیر رسمی قرآن، اکنون، نه تنها برای شناخت تاریخ جمع قرآن، بلکه برای شناخت چگونگی شکلگیری قرائات و آرای نحوی حول آنها ضرورتی بایسته دارد و در این راستا مصحف و قرائت ابنمسعود، حائز توجهی دوچندان است. ...
-
تبیین تطور معنایی اصطلاحات قرائت و قاری با روش مطالعۀ تاریخی زمرهشناسی
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)یکی از ضرورتهای مطالعات تاریخ قرآن، مفهومشناسی دقیق دو اصطلاح قرائت و قاری است. برخی قرائن نشانگرِ تطورِ معنایی مهمی در مفهوم این دو اصطلاح در طول سدههای نخست است. تطور معنایی این اصطلاح با روش مطالعۀ زمرهشناسی، ...
-
تحلیل تفسیری معنای مجازی «ید» در آیۀ «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِم» و نقد دیدگاه زمخشری
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)شناخت معنای مجازی واژگان متشابه قرآن، برای پیبردن به معنای مورد نظر خداوند از واژه یاد شده و به تبع آن، فهم مراد آیه مورد بحث، ضرورتدارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به مطالعه دیدگاه های مفسراندر معنای مجازی«ید» ...
-
تکامل و بازآفرینی اوصاف و افعال ابراهیم خلیل (ع) در شخصیت حضرت خاتمالانبیاء (ص)
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)با سیر در تاریخ نبوت و رسالت، اموری را مییابیم که با حضرت ابراهیم علیهالسلام شروع شدهاند، اما بروز و استمرار مشهودی از اغلب آنها در رسالتهای قبل و بعد از وی به دلایلی همچون کتمان و تحریف و گاه شرایط زمانی و مکانی برخی ...
-
جستاری در «راسخان در علم» در قرآن کریم
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)«راسخان در علم» تعبیری قرآنی با کاربردی اندک ولی بسیار مهم است. بازیابی معنای این عبارت و بازشناسی آن در دو کاربرد قرآنی و مباحث مرتبط، همچنان نیاز به پژوهش دارد. با بررسی سخن واژهشناسان و فرهنگنگاران واژههای قرآنی، ...
-
فرشتگان حافظ اعمال در سورۀ قاف بازخوانی آیات با تاکید بر انسجام متن
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)در آیات 29-16 سورۀ قاف عباراتی در مورد وسوسۀ انسان و احاطه علم خداوند به احوال انسان در دنیا و آخرت ذکر شده که زمینهساز برخی اختلاف نظرات تفسیری شدهاست. به نظر میرسد که پیشفرضهایی که به خاطر روایات متعددی که در شرح ...
-
فقرۀ پایانی در زیارت عاشورا، الحاقی یا اصیل؟
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)برخی ادعا کردهاند لعنهای پایانی زیارت عاشورای مشهور، در اصل در این زیارت موجود نبوده و از دوران صفویه به بعد به مصباحالمتهجد، تألیف شیخ طوسی (م۴۶۰ق) افزوده و درنتیجه زیارت عاشورا تحریف شده است! مهمترین دلایل مدعیان، ...
-
معیار اصلاح جامعه در سیرۀ پیامبران از منظر قرآن
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)مفهوم اصلاح و افساد از مفاهیم ارزشی هستند که حکم افراد به لحاظ مبانی نظری و دیدگاههای متفاوت در باره آنها مختلف خواهد بود. از یک نگاه «حاکمیت دین الهی» به رضایت مردم، معیاری برای اصلاح فرد و جامعه میباشد و از نگاهی دیگر ...
-
نقد نظریۀ امیرمعزی درباره تحریف قرآن
(دانشگاه تهران, 2024-08-22)در فصل بیستم از جلد اولِ «قرآن مورخان»، محمدعلی امیرمعزی رابطۀ تشیّع و قرآن را بررسی کرده و با ارائۀ شواهدی، معتقد است که تشیّع نخستین، به صورت گستردهای قائل به تحریف لفظی قرآن بودهاند. وی احتمال میدهد که نسخۀ رسمی ...



