روابط بین حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی:نقش میانجی گری تاب آوری
(ندگان)پدیدآور
معنوی پور, داودنصری, صادقدهقانی آرانی, منصور
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین روابط حمایت اجتماعی ادراک شده، روابط دلبستگی و رفتارهای قلدری با میانجی گری تاب آوری دانش آموزان پسر دوره ابتدایی بود.روش ها: روش پژوهش از نظر ماهیت همبستگی با استفاده از مدل ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم شهر تهران در سال 1400 و نمونه آماری براساس ملاک کلاین، 306 نفر بود که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های قلدری اولویوس، تاب آوری کودک و نوجوان انگار و لیبتبرگ، روابط میانی دلبستگی هالپرن و کاپنبرگ و حمایت اجتماعی کودکان و نوجوان طهماسیان بودند. برای تحلیل های توصیفی و استنباطی و بررسی مفروضه ها از نرم افزار SPSS-25 و برای تحلیل مسیر از نرم افزار SMART PLS3.2 استفاد شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که اثرمستقیم روابط دلبستگی بر رفتارهای زورگویی معناداراست(01/0
کلید واژگان
رفتارهای قلدریتاب آوری
حمایت اجتماعی ادراک شده
روابط دلبستگی
روانشناسی مدرسه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده پزشکی و روان شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی،واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران



