ارتباط مدل ترکیبی سرشتهای عاطفی-هیجانی با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجان در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم
(ندگان)پدیدآور
مرادی کلارده, پریسانریمانی, محمدآقاجانی, سیف اله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اعتیاد به عنوان یک رفتار مخاطرهآمیز پدیدهای مزمن، پیچیده و جهانی معرفی شده است. در سالهای اخیر سن اعتیاد به مخدرکاهش یافته و به سالهای نوجوانی رسیده است که لزوم شناسایی عوامل موثر بر آسیبپذیری نسبت به اعتیاد را ضروری مینماید. هدف این پژوهش بررسی ارتباط مدل ترکیبی سرشتهای عاطفی-هیجانی با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطهای تنظیم هیجان در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم میباشد.مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به تعداد 368 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامههای سرشتهای عاطفی و هیجانی، تنظیم هیجان و آسیبپذیری نسبت به اعتیاد پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS25 و smartPLS استفاده شد.یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که سرشتهای عاطفی و هیجانی به صورت مستقیم و از طریق نقش واسطهای تنظیم هیجانی به صورت غیرمستقیم با آسیبپذیری نسبت به اعتیاد ارتباط دارد (05/0>P). همچنین مدل مفهومی ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است.نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدست آمده درنظرگرفتن سرشتهای عاطفی-هیجانی و تنظیم هیجان در زمینهی شناسایی دانشآموزان درمعرض خطر و آسیبپذیر نسبت به اعتیاد ضروری بوده و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی در مدارس و محیطهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
سرشتهای عاطفی و هیجانیتنظیم هیجان
آسیبپذیری نسبت به اعتیاد
دانشآموزان
روانشناسی مدرسه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراناستاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



