• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی با آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطه‎‌ای تنظیم هیجان در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی کلارده, پریسانریمانی, محمدآقاجانی, سیف اله
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: اعتیاد به عنوان یک رفتار مخاطره‌آمیز پدیده‌ای مزمن، پیچیده و جهانی معرفی شده است. در سال‌های اخیر سن اعتیاد به مخدرکاهش یافته و به سال‌های نوجوانی رسیده است که لزوم شناسایی عوامل موثر بر آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد را ضروری می‌نماید. هدف این پژوهش بررسی ارتباط مدل ترکیبی سرشت‌های عاطفی-هیجانی با آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد با توجه به نقش واسطه‎ای تنظیم هیجان در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم می‌باشد.مواد و روش‌ها‌: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری بوده و جامعه آماری آن تمامی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای به تعداد 368 نفر انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سرشت‌های عاطفی و هیجانی، تنظیم هیجان و آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS25 و smartPLS استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که سرشت‌های عاطفی و هیجانی به صورت مستقیم و از طریق نقش واسطه‌ای تنظیم هیجانی به صورت غیرمستقیم با آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد ارتباط دارد (05/0>P). همچنین مدل مفهومی ارائه شده از برازش مناسبی برخوردار است.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده درنظرگرفتن سرشت‌های عاطفی-هیجانی و تنظیم هیجان در زمینه‌ی شناسایی دانش‌آموزان درمعرض خطر و آسیب‌پذیر نسبت به اعتیاد ضروری بوده و لازم است در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی در مدارس و محیط‌های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    سرشت‌های عاطفی و هیجانی
    تنظیم هیجان
    آسیب‌پذیری نسبت به اعتیاد
    دانش‌آموزان
    روانشناسی مدرسه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2024.13409.5637
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3351.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128947

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب