• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی علی روابط هیجانهای منفی با قربانی قلدری سایبری : نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان، میزان استفاده از رسانه های اجتماعی و ترس از در حاشیه ماندن در دانش آموزان متوسطه دوم شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی اسفیدواجانی, مطهره الساداتدرتاج, فریبرزقربان جهرمی, رضاحسینی اسفیدواجانی, سید بشیر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی الگوی علی روابط هیجان­های منفی با قربانی قلدری سایبری با نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان، میزان استفاده از رسانه­های اجتماعی و ترس از در حاشیه ماندن در دانش‌آموزان متوسط دوم شهر تهران بود.مواد و روش­ها: روش این پژوهش، تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش، نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تهران بودند که از میان آنها 384 نفر از سطح دبیرستان­های شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس، وارد مطالعه شدند. از پرسشنامه­های اعتباریابی شده برای سنجش متغیرهای مورد اشاره در هدف استفاده شد. در ابتدا رضایت آگاهانه از دانش آموزان اخذ شد و کد اخلاق برای این مطالعه پیش از اجرا از کمیته اخلاق گرفته شد..یافته­ها: هیجان­های منفی به عنوان سطح اول متغیرهای مدل بر بروز قربانی قلدری سایبری دانش آموزان تنها دارای اثر غیرمستقیم و معنادار هستند. ترس از درحاشیه ماندن دارای اثر مستقیم و معنادار بر بروز قربانی قلدری سایبری است. میزان استفاده از رسانه­های اجتماعی بر بروز قربانی قلدری سایبری نیز یک اثر مستقیم و نسبتا ضعیف اما معنادار (سطح معنی داری 0.04) را نشان می­دهد. مدلی با شاخص‌های برازش مناسب شامل (۰۵۲/0=RMSEA) جهت ترسیم ارتباط این متغیرها با پیامد مطالعه یعنی قربانی قلدری سایبری به دست آمد.نتیجه گیری: قربانی قلدری سایبری به عنوان یک پیامد مهم در سلامت روانی نوجوانان مطرح می‌باشد. دو عامل ترس از در‌حاشیه ماندن و زمان صرف شده در فضای مجازی و اینترنت نیازمند توجه پژوهشی و اقدام اصلاحی بیشتر است. مدل ارائه شده در این مطالعه در صورت تایید در مطالعات آینده، می تواند راهنمایی برای مداخلات موثر باشد.
    کلید واژگان
    هیجان های منفی
    قربانی قلدری سایبری
    دشواری در تنظیم هیجان
    میزان استفاده از رسانه های اجتماعی
    ترس از در حاشیه ماندن
    روانشناسی مدرسه

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استاد، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی و شخصیت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2024.12548.5524
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3355.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128946

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب