نقش رهبری اخلاق مدار، فرهنگسازمانی و سرمایه روانشناختی در ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی با نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
باشکوه, محمدیحیوی قاسم قشلاقی, مجیدحمیدزاده اربابی, علیرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی نقش رهبری اخلاق مدار، فرهنگسازمانی و سرمایه روانشناختی در ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی با نقش واسطهای رفتار شهروندی سازمانی در دبیران دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل انجامشده است.روش: پژوهش حاضر، به لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ جمعآوری دادهها توصیفی و تحلیل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران متوسطه دوره اول و دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی1399-1400 ، تشکیل میداد. از این تعداد 290 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای رهبری اخلاقی براون و همکاران، فرهنگسازمانی دنسیون، سرمایه روانشناختی لوتانز، ابقای کارکنان محقق ساخته، درگیری شغلی اوترخت، استرس شغلی پارکر و دکوتیس و شهروند سازمانی اورگان و کانوسکی جواب دادند.یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی در همه شاخصهای برازندگی برازش نسبتاً خوبی دارد. همچنین رهبری اخلاق مدار، فرهنگسازمانی و سرمایه روانشناختی بر ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی تأثیر دارند و طبق یافته تحقیق رابطه بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی و ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی رابطه معناداری میباشد و همینطور طبق نتایج رفتار شهروندی سازمانی در تأثیر رهبری اخلاق مدار، فرهنگسازمانی و سرمایه روانشناختی بر ابقای کارکنان، درگیری شغلی و استرس شغلی نقش واسطهگری را دارد.نتیجه گیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که وجود رهبری اخلاق مدار و توجه به فرهنگ سازمانی و سرمایه روانشناختی در زمره عواملی هستند که باعث درگیرشدن بیشتر کارکنان در شغل و بروز رفتار شهروندی از جانب آنها و نیز کاهش استرس شغلی بین آنها میشود.
کلید واژگان
رهبری اخلاق مدارسرمایه روانشناختی
درگیری شغلی
استرس شغلی
رفتار شهروندی سازمانی
روانشناسی مدرسه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



