• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • متافیزیک
    • دوره 16, شماره 38
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • متافیزیک
    • دوره 16, شماره 38
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعۀ هستی‌شناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسن

    (ندگان)پدیدآور
    عزیزی, محمدرضاسرایی, پویاجعفری, حمیدهشعیری, حمیدرضامحبی, پرستو
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هستی­ شناسی اثر موسیقایی همواره مورد سؤال بسیاری از متفکران قرار گرفته ­است. بروس الیس بنسن در نظریۀ خود با عنوان «بداهۀ گفت و شنود موسیقایی» به این مهم اشاره می­کند که در خلق و اجرای اثر موسیقی، همواره بستری برای بداهه­پردازی وجود دارد که آهنگ‏ساز، اجراگر و شنونده را وارد نوعی گفت و شنود می­کند که بر هر گونه تبدیل­ و تعدیلِ بعدی گشوده است. او به روش پدیدارشناسیِ هرمنوتیکی، نظریۀ خود را در بستر موسیقی کلاسیک با تکیه بر سنّت­ها و کاربست­های موسیقایی طرح می‏کند. هدف از انجام این پژوهش، تبیین مفاهیم هستی­شناختیِ پیشنهادشده توسط بنسن در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی است؛ نظریه­ای پساساختارگرا که اساسِ موسیقی را «بداهه» می‏داند و خود نیز همواره سرشتی تفسیری دارد. سنّت و کاربست موسیقایی به مثابۀ یک جهان برای یک گفت و شنود در موسیقی دارای اهمیت­ است. بنسن به­جای مفهوم «اثر» و «نقش آهنگ‏ساز» به­ عنوان تنها آفرینندۀ آن، «قطعۀ موسیقی» را معرفی می­کند که دارای هویتی سیال است و همواره با اجراها و تفسیرهای اجراگرِ کارآزموده و آشنا به سنّت و کاربست به حیات خود ادامه می­دهد. در این پژوهش که در ردۀ پژوهش­های کیفی قرار می­گیرد، روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوۀ انجام، توصیفی - تحلیلی است و کلیۀ مطالب به روش کتابخانه­ای به ­دست آمده­اند.
    کلید واژگان
    هستی‌شناسی
    اثر موسیقایی
    بداهۀ گفت و شنود موسیقایی
    پدیدارشناسی
    بروس الیس بنسن
    پدیدار شناسی

    شماره نشریه
    38
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، گروه هنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
    استاد گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    استادیار گروه هنر، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-8086
    2476-3276
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/mph.2024.138156.1490
    https://mph.ui.ac.ir/article_28764.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125510

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب