نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorسرایی, پویاfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, حمیدهfa_IR
dc.contributor.authorشعیری, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمحبی, پرستوfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:37:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:37:27Z
dc.date.available1403-12-20T21:37:27Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:37:27Z
dc.date.issued2024-09-22en_US
dc.date.issued1403-07-01fa_IR
dc.date.submitted2023-06-28en_US
dc.date.submitted1402-04-07fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی, محمدرضا, سرایی, پویا, جعفری, حمیده, شعیری, حمیدرضا, محبی, پرستو. (1403). مطالعۀ هستی‌شناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسن. متافیزیک, 16(38), 1-12. doi: 10.22108/mph.2024.138156.1490fa_IR
dc.identifier.issn2008-8086
dc.identifier.issn2476-3276
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/mph.2024.138156.1490
dc.identifier.urihttps://mph.ui.ac.ir/article_28764.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125510
dc.description.abstractهستی­ شناسی اثر موسیقایی همواره مورد سؤال بسیاری از متفکران قرار گرفته ­است. بروس الیس بنسن در نظریۀ خود با عنوان «بداهۀ گفت و شنود موسیقایی» به این مهم اشاره می­کند که در خلق و اجرای اثر موسیقی، همواره بستری برای بداهه­پردازی وجود دارد که آهنگ‏ساز، اجراگر و شنونده را وارد نوعی گفت و شنود می­کند که بر هر گونه تبدیل­ و تعدیلِ بعدی گشوده است. او به روش پدیدارشناسیِ هرمنوتیکی، نظریۀ خود را در بستر موسیقی کلاسیک با تکیه بر سنّت­ها و کاربست­های موسیقایی طرح می‏کند. هدف از انجام این پژوهش، تبیین مفاهیم هستی­شناختیِ پیشنهادشده توسط بنسن در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی است؛ نظریه­ای پساساختارگرا که اساسِ موسیقی را «بداهه» می‏داند و خود نیز همواره سرشتی تفسیری دارد. سنّت و کاربست موسیقایی به مثابۀ یک جهان برای یک گفت و شنود در موسیقی دارای اهمیت­ است. بنسن به­جای مفهوم «اثر» و «نقش آهنگ‏ساز» به­ عنوان تنها آفرینندۀ آن، «قطعۀ موسیقی» را معرفی می­کند که دارای هویتی سیال است و همواره با اجراها و تفسیرهای اجراگرِ کارآزموده و آشنا به سنّت و کاربست به حیات خود ادامه می­دهد. در این پژوهش که در ردۀ پژوهش­های کیفی قرار می­گیرد، روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوۀ انجام، توصیفی - تحلیلی است و کلیۀ مطالب به روش کتابخانه­ای به ­دست آمده­اند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمتافیزیکfa_IR
dc.relation.ispartofMetaphysicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/mph.2024.138156.1490
dc.subjectهستی‌شناسیfa_IR
dc.subjectاثر موسیقاییfa_IR
dc.subjectبداهۀ گفت و شنود موسیقاییfa_IR
dc.subjectپدیدارشناسیfa_IR
dc.subjectبروس الیس بنسنfa_IR
dc.subjectپدیدار شناسیfa_IR
dc.titleمطالعۀ هستی‌شناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، گروه هنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue38
dc.citation.spage1
dc.citation.epage12
nlai.contributor.orcid0000-0002-8738-7150
nlai.contributor.orcid0000-0002-2495-6205
nlai.contributor.orcid0000-0002-8738-7150
nlai.contributor.orcid0000-0002-8738-7150
nlai.contributor.orcid0000-0002-8738-7150


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد