| dc.contributor.author | عزیزی, محمدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سرایی, پویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, حمیده | fa_IR |
| dc.contributor.author | شعیری, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | محبی, پرستو | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:37:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:37:27Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:37:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:37:27Z | |
| dc.date.issued | 2024-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-06-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-04-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عزیزی, محمدرضا, سرایی, پویا, جعفری, حمیده, شعیری, حمیدرضا, محبی, پرستو. (1403). مطالعۀ هستیشناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسن. متافیزیک, 16(38), 1-12. doi: 10.22108/mph.2024.138156.1490 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8086 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3276 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/mph.2024.138156.1490 | |
| dc.identifier.uri | https://mph.ui.ac.ir/article_28764.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125510 | |
| dc.description.abstract | هستی شناسی اثر موسیقایی همواره مورد سؤال بسیاری از متفکران قرار گرفته است. بروس الیس بنسن در نظریۀ خود با عنوان «بداهۀ گفت و شنود موسیقایی» به این مهم اشاره میکند که در خلق و اجرای اثر موسیقی، همواره بستری برای بداههپردازی وجود دارد که آهنگساز، اجراگر و شنونده را وارد نوعی گفت و شنود میکند که بر هر گونه تبدیل و تعدیلِ بعدی گشوده است. او به روش پدیدارشناسیِ هرمنوتیکی، نظریۀ خود را در بستر موسیقی کلاسیک با تکیه بر سنّتها و کاربستهای موسیقایی طرح میکند. هدف از انجام این پژوهش، تبیین مفاهیم هستیشناختیِ پیشنهادشده توسط بنسن در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی است؛ نظریهای پساساختارگرا که اساسِ موسیقی را «بداهه» میداند و خود نیز همواره سرشتی تفسیری دارد. سنّت و کاربست موسیقایی به مثابۀ یک جهان برای یک گفت و شنود در موسیقی دارای اهمیت است. بنسن بهجای مفهوم «اثر» و «نقش آهنگساز» به عنوان تنها آفرینندۀ آن، «قطعۀ موسیقی» را معرفی میکند که دارای هویتی سیال است و همواره با اجراها و تفسیرهای اجراگرِ کارآزموده و آشنا به سنّت و کاربست به حیات خود ادامه میدهد. در این پژوهش که در ردۀ پژوهشهای کیفی قرار میگیرد، روش پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوۀ انجام، توصیفی - تحلیلی است و کلیۀ مطالب به روش کتابخانهای به دست آمدهاند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | متافیزیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Metaphysics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/mph.2024.138156.1490 | |
| dc.subject | هستیشناسی | fa_IR |
| dc.subject | اثر موسیقایی | fa_IR |
| dc.subject | بداهۀ گفت و شنود موسیقایی | fa_IR |
| dc.subject | پدیدارشناسی | fa_IR |
| dc.subject | بروس الیس بنسن | fa_IR |
| dc.subject | پدیدار شناسی | fa_IR |
| dc.title | مطالعۀ هستیشناسیِ اثر موسیقایی در نظریۀ بداهۀ گفت و شنود موسیقایی نزد بروس الیس بنسن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، گروه هنر، دانشکده عمران، معماری و هنر، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه هنر، دانشکده عمران، هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 38 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8738-7150 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-2495-6205 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8738-7150 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8738-7150 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-8738-7150 | |