ارائۀ الگوی تأثیرگذاران بازاریابی در شبکۀ اجتماعی (مورد مطالعه: صنعت مد)
(ندگان)پدیدآور
عباسی, عباسحاتمی, آناهیتاابراهیمی, ابوالقاسم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتها برای انتخاب تأثیرگذار مناسب و گرفتن یک بازخورد خوب به اطلاعاتی بیش از تعداد لایک و کامنت نیاز دارند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائۀ الگویی از تأثیرگذاران بازاریابی و مشخصات آنها در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام در صنعت مد برای رسیدن به بهترین تأثیرگذار است. در این مطالعه روش گردآوری دادهها به دو روش کتابخانهای و میدانی انجام شده است. برای گردآوری دادههای بخش کیفی از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامۀ محققساخته بود که از نتایج بخش کیفی تدوین و بین 172 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی غیراحتمالی توزیع شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی پژوهش از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمّی از آمار توصیفی و برای بررسی سؤالهای پژوهش از آمار استنباطی و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) به کمک نرمافزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تأثیرگذاران بازاریابی در شبکههای اجتماعی دو ویژگی اصلی دارند: ویژگیهای مربوط به شخصیت و ویژگیهای مربوط به بازاریابی. بازاریابی تأثیرگذار نمونهای از بازاریابی در بستر شبکههای اجتماعی است که شامل پیشنهاد و معرفی محصول و خدمات با تأثیرگذاران است. این تأثیرگذاری بر بازار بیشتر برگرفته از تخصص، شهرت و یا محبوبیت افراد است. در این پژوهش نیز ویژگیها و مشخصههای بیشتری بهعنوان ویژگیهای افراد تأثیرگذار در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام شناسایی و تعیین شد که در پژوهشهای مشابه یافت نشد. یافتههای این پژوهش به کسبوکارها در صنعت مد کمک میکند تا با شناسایی دقیق ویژگیهای شخصیتی و بازاریابی تأثیرگذاران اینستاگرام انتخابهای هوشمندانهتری را در راستای بهبود اثربخشی کمپینهای بازاریابی و افزایش تعامل با مخاطبان هدف داشته باشند. همچنین، این نتایج میتواند استراتژیهای بازاریابی دیجیتال را بهینه و اعتماد مشتریان به برندها را تقویت کند.
کلید واژگان
ویژگیهای تأثیرگذارانتأثیرگذاران
بازاریابی تأثیرگذار
اینستاگرام
شبکههای اجتماعی
بازاریابی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار بخش مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، بازاریابی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
دانشیار بخش مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران



