• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 14, شماره 56
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 14, شماره 56
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه روشهای ناپارامتری برای تعیین نمره برش در آزمونهای ملاک مرجع با استفاده از شاخص یودن مورد مطالعه: آزمون تولیمو

    (ندگان)پدیدآور
    پارساییان, مریمخدایی, ابراهیمایزانلو, بلالصالحی, کیواننقی زاده, سیما
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شاخص یودن یک معیار متداول برای منحنی ویژگی عملکرد (ROC) است که هم کارایی یک آزمون ملاک‌مرجع را می‌سنجد و هم مقدار نمره برش را برای آزمون مشخص می‌کند. این پژوهش با هدف مقایسه و ارزیابی سه روش برآورد ناپارامتری تجربی، هسته با روش پهنای باند سیلورمن و هسته با روش پهنای باند اعتبارسنجی متقابل ماکسیمم درستنمایی برای محاسبه مقدار شاخص یودن انجام شده است. در این پژوهش برای ارزیابی عملکرد از شاخص‌های خطای استاندارد بوت استرپ (BSE)، ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE)، مربع خطای یکپارچه (ISE) و میانگین مربعات خطای یکپارچه (MISE)استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که روش هسته با اعتبارسنجی متقابل ماکسیمم درستنمایی دارای مقدار شاخص یودن بالاتری بود. نمرات برش به دست آمده برای روش‌های هسته 479 و برای روش تجربی 465 به دست آمد. با توجه به نتایج قابل قبول شاخص‌های ارزیابی، روش‌های هسته به‌ویژه با پهنای باند بهینه اعتبارسنجی متقابل ماکسیمم درستنمایی منجر به برآوردهای قابل اعتمادتری از شاخص یودن و نمره برش برای آزمون تولیمو می‌شود.
    کلید واژگان
    نمره برش
    شاخص یودن
    روشهای ناپارامتری
    آزمونهای ملاک مرجع

    شماره نشریه
    56
    تاریخ نشر
    2024-06-21
    1403-04-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازه گیری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران
    استادیار سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2024.77090.3508
    https://jem.atu.ac.ir/article_17514.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1106285

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب