• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل کتاب‌های درسی آموزش نوین زبان فارسی با استفاده از چارچوب گفتمان انتقادی ون‌لیوون (2008)

    (ندگان)پدیدآور
    رشیدی, ناصرصالحی, صدیقه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    کتاب درسی نقش مهمی در آموزش دارد و به عملکرد بهتر معلمان و زبان‌آموزان کمک می‌کند. برای انتخاب کتاب درسی باید با نگاهی منتقدانه به تحلیل پرداخت. این‌گونه تحلیل‌ها، نقاط ضعف و قوت آن را بهتر مشخص می‌کنند و درنتیجه از اهمیت زیادی برخوردارند. هدف این تحقیق، بررسی ایدئولوژی‌های متن‌ کتاب‌های منتخب و آگاه کردن مؤلفان و تدوین‌کنندگان آن‌ها، طبق چارچوب ون‌لیوون (2008) که یکی از الگوهای تحلیل گفتمان انتقادی است، می‌باشد. محتوای تحقیق، هشت درس از مجموعة آموزش نوین زبان فارسی است. جهت انتخاب متن‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شد. یافته‌ها نشان داد؛ در این مجموعه از مؤلفة‌ «اظهار» بسیار زیاد استفاده شده و مؤلفه‌ «حذف»، فراوانی چندانی ندارد. این به معنای عدم پنهان‌کاری در این کتاب‌ها است. ملیت ایرانی، فرهنگ ایرانی – اسلامی و دین اسلام مدّ نظر بوده ‌است. فقیران و ضعیفان جامعه نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما تبعیض جنسیتی به نفع مردان و کلیشه‌های جنسیتی در این مجموعه مشهود است. این موضوع، از نقاط ضعف این کتاب‌ها است. سایر نقاط ضعف آن‌ها، حذف قومیت‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها می‌باشد. ملیت کنش‌گران نیز بیشتر ایرانی است. زبان‌فارسی را در کنار تأثیرهایی که از زبان عربی پذیرفته ‌است، ستوده و رسومی مانند جشن نوروز، ارج نهاده می‌شود. از کاربردهای این تحقیق، بهبود تألیف و تدوین کتاب‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و همچنین نمایان شدن اثرات ضمنی کتاب‌های درسی بوده تا سوگیری‌های کتاب‌های درسی کمتر شوند. سوگیری کمتر به­معنای ایجاد اعتماد در مخاطب غیرفارسی‌زبان است و به اشاعة زبان فارسی و فرهنگ ایرانی کمک می‌کند.
    کلید واژگان
    تحلیل گفتمان انتقادی
    کتاب‌های درسی
    کنش‌گران اجتماعی
    ون‌لیوون (2008)
    آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2023-09-23
    1402-07-01
    ناشر
    دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)
    Imam Khomeini International University
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
    دانش آموختۀ کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2322-5394
    2676-3354
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jtpsol.2024.19885.1659
    https://jtpsol.journals.ikiu.ac.ir/article_3350.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1105091

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب