• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
    • دوره 17, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تمنای بهبود کارکردهای اجرایی و مهارت‌های خواندن از جام مراقبه‌ در دانش‌آموزان: تکنیک‌های ذهن‌آگاهی در مقابل ساهاجایوگا

    (ندگان)پدیدآور
    داداشعلی, سمیهحسن آبادی, حمیدرضاکدیور, پروینحشمتی, رسولکاوسیان, جواد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مطالعه‌ی حاضر ارتقای مهارت‌های خواندن از طریق بهبود مکانیسم‌های اثرگذار شامل توجه انتخابی و بازداری با استفاده از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و ساهاجایوگا در گروهی از دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم ابتدایی با مشکلات تحصیلی و توجه بود. در یک طرح آزمایشی از نوع پس‌آزمون و پیگیری یک‌ماهه‌ی 200 دانش‌آموز دختر و پسر دارای افت تحصیلی از دو مدرسه‌ی داوطلب شرکت در مطالعه‌ی شهر تهران توسط معلمان به پژوهشگر معرفی شدند. از بین آن‌ها 60 دختر و 60 پسر با توجه به ملاک‌های ورود و خروج برای مطالعه جداسازی شدند. این دخترها و پسرها جداگانه و به صورت تصادفی در سه گروه برنامه‌ی ذهن‌آگاهی (گروه آزمایشی 1)، برنامه‌ی ساهاجایوگا (گروه آزمایشی 2) و بدون مداخله (گروه کنترل) قرار گرفتند (در کل هر گروه 20 نفر دختر و 20 نفر پسر). پس از پایـان مداخلـه، هـر سه گـروه در مراحـل پس‌آزمـون و پیگیـری آزمون‌های مهارت‌های خواندن مبتنی بر پرلز، توجه انتخابی d2 و استروپ (جهت اندازه‌گیری بازداری) را تکمیل کردند. نتایج آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد روش‌های مراقبه‌ موجب بهبود بیشتری در مهارت‌های خواندن و کارکردهای اجرایی توجه انتخابی و بازداری دانش‌آموزان شد و با گذشت زمان اثر مداخله نسبتاً پایدار باقی ماند. به علاوه، نتایج نشان داد مداخله‌ی ساهاجایوگا در مقایسه با مداخله‌ی ذهن‌آگاهی بر مهارت‌های خواندن و توجه انتخابی مؤثرتر بود. اثر زمان و اثر متقابل گروه × زمان برای هیچ یک از متغیرهای وابسته معنی‌دار نبودند. به نظر می‌رسد روش‌های مراقبه‌ می‌توانند مداخلات مناسب‌تر و سهل‌تری در دسترس متخصصان حرفه‌ای و معلمان در کاهش مشکلات یادگیری و به‌کارگیری مهارت‌های تحصیلی باشند.
    کلید واژگان
    ذهن‌آگاهی
    ساهاجایوگا
    کارکردهای اجرایی
    مهارت‌های خواندن
    درک مطلب متن.
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    انحمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    گروه روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-1243
    URI
    http://bjcp.ir/article-1-2068-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1102182

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب