تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی و احساس تنهایی در معتادین خود معرف
(ندگان)پدیدآور
قوامی, مریمکاظمیان مقدم, کبریغلامزاده جفره, مریمشهبازی, مسعودنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر انعطافپذیری شناختی و احساس تنهایی در معتادین انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمام معتادین خودمعرف به سازمان بهزیستی شهر شیراز در سال 1401 است که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را بهمدت 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند در حالیکه گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامهی انعطافپذیری شناختی (CFI) و مقیاس احساس تنهایی (SELSA-S) بود. دادههای حاصل بهشیوهی تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تکمتغیری و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان بر افزایش انعطافپذیری و کاهش احساس تنهایی معتادان تأثیر معنادار دارد (01/0p
کلید واژگان
آموزش تنظیم هیجانانعطافپذیری شناختی
احساس تنهایی عاطفی و اجتماعی
عمومى
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
انحمن روانشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه مشاوره، واحد اهواز دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانگروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، اهواز، ایران
گروه مشاوره، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران




