ارائه الگوی برنامه درسی دروس آزمایشگاهی رشتههای فنی و مهندسی با رویکردی مبتنی بر نظریه داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
خلیلی, محمدخسروی بابادی, علی اکبرخورشیدی, عباسحمیدی فر, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی اثر بخش برنامه درسی دروس آزمایشگاهی رشتههای فنی و مهندسی دانشگاههای آموزش عالی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد مشتمل بر کدگذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر داده کیفی و از نظر اجرای پژوهش داده بنیاد است. شرکت کنندگان در پژوهش صاحب نظران و خبرگان در زمینه آموزش دروس آزمایشگاهی بودند. روش نمونه گیری به روش هدفمند گلوله برفی صورت پذیرفت و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. مرحله کد گذاری باز با مطالعه ادبیات پژوهشی ملی و بین المللی و همچنین سند کاوی انجام شد و نتایج حاصله در کد گذاری انتخابی مورد دسته بندی قرار گرفت. سپس یافتهها با نظر 16 نفر از خبرگان این حوزه و به کمک فن دلفی و همچنین برگزاری جلسه بارش مغزی مورد ارزیابی قرار گرفت و الگویی شامل 84 گویه، 21 شاخص، 10 مولفه و 5 بعد منطق با نظر خبرگان پژوهش تدوین شد. در این پژوهش ابعاد: انتظارات دانشجویان، دانش پیش آزمایشگاهی، چرخه ی ارائه، ارزیابی و مقاصد نهایی برای برنامه درسی دروس آزمایشگاهی رشتههای فنی و مهندسی پیشنهاد شد.
کلید واژگان
برنامه درسیدروس آزمایشگاهی
آموزش مهندسی
آموزش عالی
برنامه ریزی درسی آموزش عالی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایراندانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تهران. ایران
استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران.
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آراد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.




