بررسی مراحل حل مسئله و ویژگی های حل کنندگان مسئله در انیمیشن های کودکان
(ندگان)پدیدآور
البرزی, محبوبهخوشبخت, فریباسلمان زاده, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مراحل حل مسئله و ویژگیهای حلکنندگان مسئله در انیمیشنهای کودکان براساس مراحل حل مسئلهی دیویی و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بود. پژوهش حاضر در پارادایم تحقیقات کیفی قرار داشت. انیمیشنهای بررسیشده در این پژوهش، شامل ده انیمیشن از انیمیشنهای برگزیدهی جایزهی اسکار بود که بهصورت تصادفی انتخاب شدند. این انیمیشنها با استفاده از روش تحلیل محتوای قیاسی و براساس مراحل حل مسئلهی «دیویی» و ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین بررسی شدند. نتایج پژوهش نشاندهندهی این بود که از بین مراحل حل مسئله، بیشترین مرحله مربوطبه ارائهی راهحل و بررسی راهحلها بود و کمترین مرحله نیز تدوین نتایج و ارزیابی آنها بود. در این بین از میان ده انیمیشن تحلیلشده؛ انیمیشن شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین مراحل حل مسئله و انیمیشنهای دلیر و منجمد کمترین مراحل حل مسئله را داشتند. نتیجهی دیگر پژوهش، تحلیل ویژگیهای حلکنندگان مسئله بود که بیشترین این ویژگیها مربوط به کارآمدی و کمترین آنها مربوط به دانش پیشین بود. ویژگیهای جستوجوی کمک و تولید راهحلهای مختلف نیز مشاهده شدند. از بین انیمیشنهای تحلیلشده در این قسمت انیمیشنهای کوکو، شهر اشباح و زوتوپیا بیشترین ویژگیهای حلکنندگان مسئله را داشتند و انیمیشنهای بالا و دلیر کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند.
کلید واژگان
انیمیشنهای کودکانتفکر حل مسئله
مراحل حل مسئلهی دیویی
ویژگیهای حلکنندگان مسئلهی گریفین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیرازدانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز
کارشناس ارشد آموزش ابتدایی دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شیراز
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
حل یکپارچه مسئله تخصیص محوطۀ ذخیرهسازی، مسئله تخصیص اسکله و مسئله استقرار جرثقیل محوطه
سروش نیا, گلسا؛ علینقیان, مهدی (دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology, 2024-08-22)در این پژوهش، یک مدل یکپارچه برنامهریزی عدد صحیح مختلط بهمنظور بررسی مسئله تخصیص محوطۀ ذخیرهسازی، مسئله تخصیص اسکله و مسئله استقرار جرثقیل محوطه با در نظر گرفتن تراکم ترافیک در افق برنامهریزی روزانه ارائه میشود. براساس ...
-
اثربخشی آموزش حل مسئله بر کیفیت زندگی و حل مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت کمتر از حد انتظار
حسین زاده تقوایی, مرجان (انجمن پژوهش های آموزشی ایران, 2019-06-22)هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله بر کیفیت زندگی و حل مسئله اجتماعی دختران تیزهوش با موفقیت کمتر از حد انتظار بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه گواه و پیگیری دوماهه بود. جامعه ...
-
اثربخشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکید بر حل مسئله) بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای سازنده در نوجوانان دانش آموز
فرنام, علی (دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan, 2016-09-22)چکیده: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رفتارهای سالم بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای سازنده در دانشآموزان ناحیه 2 آموزشوپرورش زاهدان بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بودند. یکی از ...




