راهبردهای رسانهای انتشار گفتمان سلفی: مطالعه سه نسل گروههای سلفی جهادی- تکفیری
(ندگان)پدیدآور
سمیعی اصفهانی, علیرضاجعفری, احسانسیامنصوری, مهین
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها به طور عام و در سالهای اخیر فضای مجازی به طرز چشمگیری مورد بهرهبرداری جریانهای سلفی جهادی- تکفیری بوده است. پژوهش حاضر با نگاهی مقایسهای به نقش رسانهها و فضای مجازی در انتشار گفتمان سه نسل گروههای سلفی جهادی- تکفیری، درپی پاسخ به این پرسش اصلی است که نسلهای سهگانه گروههای سلفی جهادی - تکفیری چگونه از رسانهها و فضای مجازی برای انتشار گفتمان خود و برساختن سوژههای سلفی استفاده کردهاند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که بهرهگیری از رسانهها (عمدتا به دلیل تفاوت زمانی و شکاف نسلی) در نسل اول و دوم بهمراتب کمتر از نسل سوم بوده و «داعش» بهعنوان نسل سوم گروه سلفی جهادی - تکفیری در به کار گرفتن رسانهها و فضای مجازی موفقتر از همتایان خود عمل کرده است. کارآیی این رسانهها برای این گروه به مثابه «سلاحی» در «نبردهای نامتقارن» و در راستای تبلیغات برای انتشار مبانی گفتمان سلفی جهادی تکفیری، دعوت به جبهههای جنگ و عضوگیری برای انجام عملیات انتحاری بوده است. رویکرد مقایسهای با محوریت موضوع رسانه در بررسی عملکرد سه نسل جریان سلفی جهادی- تکفیری نوآوری پژوهش حاضر به شمار میآید. روش پژوهش کیفی، از نوع تبیین علی و روش گردآوری دادهها، کتابخانهای و استفاده از منابع معتبر فضای مجازی است.
کلید واژگان
گروههای سلفی-جهادیداعش
فضای مجازی
راهیردهای رسانه
سوژهسازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوجگروه علوم سیاسی دانشگاه یاسوج
دانشجوی دکتری حقوق بینالملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
شاپا
2383-062X2383-0638



