• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانواده‌ها بر ویژگی‌های فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانه‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی, محمودضرغام حاجبی, مجیدمیرزا حسینی, حسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    علمی ـ پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانواده‌ها بر ویژگی‌های فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانه‌ها بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی از نوع همبستگی (رگرسیون) است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 99-1398تشکیل می‌دهند (حدوداً 15 هزار دانش‌آموز دختر و پسر). نمونه آماری پژوهش شامل 375 دانش‌آموز (با توجه به جدول مورگان) هستند که به‌صورت خوشه‌ای- تصادفی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک‌های فرزند پروری بامریند(2010)، پرسشنامه باورهای مذهبی(1379)، پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی نئو طراحی‌شده توسط مک کری و کوستا(2012) مقیاس رشد اجتماعی واینلند، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده از رسانه‌های جمعی بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در سطح 99/0، سبک‌های فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانواده‌ها و رسانه بر ویژگی‌های فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان تأثیرگذار است و با توجه به آنکه مقادیر به‌دست‌آمده از آزمون سوبل بیشتر از 96/1 می‌باشد و در سطح اطمینان 95/0 معنی‌دار می‌باشد، می‌توان نتیجه گرفت که متغیر رسانه به‌عنوان متغیر میانجی بین متغیرهای عنوان‌شده عمل می‌کند.
    کلید واژگان
    سبک فرزند پروری
    باورهای دینی
    ویژگی‌های شخصیتی
    رشد اجتماعی
    دانش آموزان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2024-08-22
    1403-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
    IHCS
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
    استادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
    استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

    شاپا
    2383-062X
    2383-0638
    URI
    https://dx.doi.org/10.30465/ismc.2024.44462.2696
    https://mediastudy.ihcs.ac.ir/article_9463.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1088088

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب