تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانهها
(ندگان)پدیدآور
مرادی, محمودضرغام حاجبی, مجیدمیرزا حسینی, حسن
نوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل اثرات سبک فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان با توجه به نقش میانجی رسانهها بود. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و روش انجام آن، توصیفی از نوع همبستگی (رگرسیون) است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 99-1398تشکیل میدهند (حدوداً 15 هزار دانشآموز دختر و پسر). نمونه آماری پژوهش شامل 375 دانشآموز (با توجه به جدول مورگان) هستند که بهصورت خوشهای- تصادفی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای فرزند پروری بامریند(2010)، پرسشنامه باورهای مذهبی(1379)، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو طراحیشده توسط مک کری و کوستا(2012) مقیاس رشد اجتماعی واینلند، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۹) و پرسشنامه محقق ساخته استفاده از رسانههای جمعی بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در سطح 99/0، سبکهای فرزند پروری و عمل به باورهای دینی خانوادهها و رسانه بر ویژگیهای فردی و اجتماعی و تحصیلی دانش آموزان تأثیرگذار است و با توجه به آنکه مقادیر بهدستآمده از آزمون سوبل بیشتر از 96/1 میباشد و در سطح اطمینان 95/0 معنیدار میباشد، میتوان نتیجه گرفت که متغیر رسانه بهعنوان متغیر میانجی بین متغیرهای عنوانشده عمل میکند.
کلید واژگان
سبک فرزند پروریباورهای دینی
ویژگیهای شخصیتی
رشد اجتماعی
دانش آموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایراناستادیار گروه روانشناسی بالینی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
شاپا
2383-062X2383-0638



